رژیم غذایی برای کنترل اسهال

تعداد بازديد: 129
بيمارستان مادر و كودك غدير رژيم غذايي براي كنترل اسهال موارد روزمره مانند رژیم غذایی، داروها و استرس نقشی کلیدی در بهبودی بدن ایفا می کنند. هنگامی که به اسهال مبتلا شده اید، مواد غذایی مصرفی نقش مهمی در تسریع بهبودی یا وخیم‌تر کردن شرایط دارند. مواد غذایی که موجب اسهال می شوند به طور معمول حاوی مقدار زیادی از مواد تشکیل دهنده مصنوعی، چربی ها، ادویه ها یا محرک هایی مانند کافئین هستند. در ادامه با برخی مواد غذایی که باید از مصرف آنها در زمان ابتلا به اسهال پرهیز کنید، بیشتر آشنا می شویم.


عدم كنترل مناسب وسريع اسهال

در صورت عدم كنترل مناسب وسريع اسهال ،بدن در معرض از دست دادن آب قرار دارد .نكته بسيار مهم اين است كه در كودكان زير 3 سال اسهال را جدي بگيريد وسريعا اقدام به درمان كنيد.
  1.  ابتدا تغذيه با مايعات شفاف مانند عصاره گوشت ،ژله ،و آبميوه رقيق وصاف شده را آغاز نماييد .آب به تنهايي مي تواند جايگزين مايع از دست رفته شود .سعي كنيد مصرف مايعات را به صورت جرعه جرعه ومستمر به تعداد 8 ليوان در 24 ساعت برسانيد.نوشيدني هاي كافئين دار مثل چاي و قهوه را به 2 فنجان در روز محدود كنيد.زيرا باعث از دست رفتن مايعات از طريق ادرار مي شوند.
  2.   هنگاهي كه توانايي خوردن غذاهاي جامد را پيدا نمود تغذيه از غذاهاي نرم وساده در مقادير كم را شروع كنيد.مصرف وعده هاي كوچك ولي مستمر بسيار سودمند است.


رژيم غذايي براي كنترل اسهال عدم كنترل مناسب وسريع اسهال


غذاهايي كه بايستي اجتناب شوند:

  1.  آب آلو،قهوه ،شكلات ،غذاهاي ادويه دار،نوشيدني هاي كافئين دار
  2.   نوشيدني هايي كه با مقدار زياد نمك درست شده اند،
  3.   دسر حاوي ژله
  4.   غذاهاي سرخ شده
  5.   سبزيجاتي مانند بروكلي ،كلم ،گل كلم ،كه مي توانند نفاخ باشند.
  6.   پرهیز از نوشیدن آب‌میوه و میوه‌های خام خصوصاً خانواده مرکبات (طبیعی یا صنعتي)
  7.   پرهیز از خوردن سبزیجات خام و یا پخته، البته بعضی سبزیجات مانند هویج پخته یا سیب زمینی پخته به بهبود اسهال کمک می‌کنند که این به علت تفاوت نوع فیبر در این سبزیجات است که به صورت قابض عمل می‌کنند
  8.   از غذاهای آماده و کنسروی پرهيز كنيد


غذا هايي كه مي تواند مفيد باشد:

  1.  موز،نان تست ،بيسكوئيت سبوس دار ،برنج ،سيب زميني آب پز،سوپ ساده (درست شده با هويج وسيب زميني )،حريره ،سيب پخته.
  2.   مصرف پروتئين وگوشت وجانشن هاي آن مانند (پنير ،تخم مرغ ،تن ماهي ) را هرگز محدود نكنيد.
با بهبود اسهال، یک‌دفعه به برنامه‌ی غذای معمولی برنگردید، خصوصاً در اسهال‌های مزمن، سعی کنید با کم کم اضافه کردن مواد غذایی به برنامه غذایی‌تان از برگشت ناگهانی اسهال جلوگیری کنید.



اسهال#بهبود اسهال#چه غذایی برای اسهال خوبه#غذای مناسب برای اسهال کودکان#رژیم غذایی اسهال#درمان قطعی اسهال
.تمامی حقوق این وب سایت متعلق به بیمارستان مادر و کودک می باشد
طراحي و اجرا: واحد فناوري اطلاعات بيمارستان مادر و كودك غدير