سرکلاژ(دوختن دهانه ی رحم)

تعداد بازديد: 57014
بيمارستان مادر و كودك غدير سركلاژ(دوختن دهانه ي رحم) یکی از عمل های جراحی که در برخی زنان باردار انجام می شود، سرکلاژ (Cerclage) یا دوختن دهانه رحم می باشد، زیرا این زنان به علت داشتن مشکلاتی در ناحیه رحم، قادر به نگه داشتن جنین خود نیستند و ممکن است با افزایش وزن جنین، دهانه رحم آنها باز شود و جنین خود را از دست بدهند. در بعضی زنان، دهانه رحم توانایی تحمل فشار ناشی از بزرگ شدن جنین و کیسه آب و جفت را ندارد و ممکن است خود به خود باز شود و زایمان زودرس انجام گیرد و یا سقط جنین اتفاق بیفتد.


تشخيص نياز به سركلاژ

- سابقه ي سقط جنين در سه ماهه ي سوم بارداري (بدون احساس درد و انقباض)
- سونوگرافي هر دو هفته يك بار(كه كوتاه شدن طول دهانه ي رحم را نشان مي دهد)
- افرادي كه رحم دو شاخه دارند


سركلاژ(دوختن دهانه ي رحم) تشخيص نياز به سركلاژ


درمان نارسايي دهانه رحم

اولين راه درمان استراحت مطلق تا زمان زايمان است.كه اين روش حتي در كساني كه جراحي سركلاژ انجام داده اند توصيه مي شود.راه درماني ديگر سركلاژ است اما سركلاژ يك روش درماني قطعي نمي باشد،بلكه با دوختن دهانه رحم فقط به بيمار كمك مي شود و احتمال زايمان زودرس رادر بيمار كم مي كنيم، جراحي سركلاژ بين 14تا22هفتگي بارداري انجام مي شود.


در چه مواردي سركلاژ انجام مي دهند؟

قبل از بارداری، دهانه رحم در زنان حالت سفت و محکمی مي باشد، در اواخر بارداری سفتی دهانه رحم کاهش می یابد تا شرایطی فراهم شود که دهانه رحم حین زایمان باز شود و نوزاد به دنیا بیاید.حال اگر در طول حاملگی، دهانه رحم ضعیف و شل باشد، فرد در معرض سقط جنین و یا زایمان زودرس قرار می گیرد.اگر پزشک متخصص زنان، مشکلات زیر را در زن بارداری مشاهده کند، برای او عمل سرکلاژ را پیشنهاد می دهد:

1. اگر فرد بی دلیل زایمان زودرس داشته باشد و یا سابقه سقط جنین در سه ماهه دوم بارداری داشته باشد و یا دو سقط بی دلیل در سه ماهه دوم بارداری داشته باشد.

2. اگر در سونوگرافی هفته 20 تا 24 بارداری، مشاهده شود که طول گردن رحم در خانمی کوتاه است، به خصوص اگر این خانم، سابقه سقط جنین در سه ماهه دوم بارداری داشته باشد.

3. اگر قبل از هفته 24 بارداری، اتساع (باز شدن) دهانه رحم در خانمی دیده شود. این مورد، حالت اورژانسی برای انجام عمل سرکلاژ محسوب می شود، زیرا در غیر این صورت ممکن است به از دست دادن جنین منجر شود.

4. اگر فردی دچار سقط های مکرر شود و علی رغم استفاده از راه های درمانی و دارویی تحت نظر پزشک متخصص، باز هم به سقط جنین مبتلا می شود، انجام عمل سرکلاژ قبل از آمیزش برای او توصیه می شود. اگرچه انجام این عمل قبل از آمیزش، قدرت باروری فرد را کاهش می دهد، در این خصوص متخصص مربوطه با در نظر گرفتن شرایط بیمار و سقط های مکرر او، تشخیص صحیح خود را خواهد داد.


عوارض سركلاژ

- زايمان زود رس
- عفونت داخل رحمي
- پارگي زودرس كيسه ي رحمي
- خونريزي واژينال
- پارگي دهانه ي رحم
- تنگي گردن رحم
- مجراي غير طبيعي بين واژن و مثانه


آمادگي هاي لازم قبل از عمل سركلاژ

- از 12 شب به بعد هيچ چيز حتي آب خورده نشود.
- تمامي زيور آلات خود را بيرون بياوريد.
- حمام رفته و از ناحيه ناف به پايين را كاملا شيو نماييد.
- جهت بستري يك همراهي خانم داشته باشيد.
- آخرين آزمايشات و سونوگرافي و مشاوره هاي پزشكي و در صورت جراحي هاي قبلي شرح عمل خود را به همراه داشته باشيد.
- در صورت مصرف داروي خاص،با اجازه پزشك بيهوشي داروهاي خود را تا زمان عمل ادامه داده و به همراه بياوريد .
- اطمينان از سلامت جنين قبل از عمل مانند انجام سونوگرافي غربالگري جهت رد ناهنجاري هاي جنيني و تاييد زنده بودن جنين
- درمان عفونت هاي واژن قبل از عمل
- بررسي علائم عفونت مايع دور جنين
- خودداري از مقاربت يك هفته قبل از عمل


نكات لازم بعد از سركلاژ

بعد از عمل جراحي سركلاژممكن است ترشحات خوني روشن،تا چند روز وجود داشته باشد.كه معمولا بعد از اين زمان،به شكل ترشحات غليظ تري در مي آيد.و ممكن است تا پايان حاملگي ادامه يابد.
خانم باردار پس از سركلاژ به استراحت در بستر به مدت سه تا پنج روز نياز دارد و پس از آن مي تواند با احتياط كامل به امور روزانه خود بپردازد.توصيه مي گردد ازيك هفته قبل تا يك هفته بعد عمل نزديكي صورت نگيرد.


منبع :کتاب زنان و زایمان ویلیامز



سركلاژ(دوختن دهانه ي رحم)



اخبار
.تمامی حقوق این وب سایت متعلق به بیمارستان مادر و کودک می باشد
طراحي و اجرا: واحد فناوري اطلاعات بيمارستان مادر و كودك غدير