بزرگی غده تیروئید

تعداد بازديد: 3135
بيمارستان مادر و كودك غدير بزرگی غده تيروئيد غده تیروئید در ناحیه گردن و جلوی نای قرار گرفته است که دو قسمت راست و چپ دارد. این غده هورمون تیروئید را ترشح می‌کند که در کنترل سوخت و ساز بدن مؤثر است. افزایش هورمون تیروئید، پرکاری تیروئید نامیده می‌شود که منجر به بروز علایمی مانند تپش قلب، لرزش دست‌ها، بیرون زدگی چشم‌ها و افزایش اشتها و اضطراب می‌گردد. کاهش ترشح هورمون تیروئید نیز باعث کاهش اشتها، کاهش فعالیت بیمار، بی‌حوصلگی، چاقي و اِدم پاها می‌گردد.


بزرگی غده تيروئيد


علائم بزرگي غده تيروئيد:

بیماران مبتلا به پرکاري پیشرفته تیروئید داراي یک سري علائم ونشانه هاي اختصاصی می باشد. علامت اصلی این بیماران حالت عصبی است. این بیماران از نظرعاطفی بسیار تحریک پذیر، بی قرار و نگران می باشند ، اغلب از تپش قلب شکایت دارند و نبض آنها چه در حال استراحت و چه هنگام فعالیت تند می زند.این بیماران نمی توانند گرما را بخوبی تحمل کنند، به طور غیر طبیعی دچار تعریق فراوان هستند،پوست آنها همیشه برافروخته ،گرم ، مرطوب و نرم است. گاهی لرزش خفیفی در دست ها دیده می شود.بعضی از بیماران دچار بیرون زدگی کره چشم می شوند که حالت خیرگی در چهره آنها ایجاد می کند. افزایش اشتها و پرخوري، کاهش پیشرونده وزن، ضعف و خستگی زودرس عضلات ،قطع قاعدگی و تغییر در الگوي اجابت مزاج ،تعداد ضربان قلب به طور مداوم بین 90 تا 160 بار در دقیقه تغییر می کند، فشار خون معمولا بالاست.گاهی اوقات بخصوص در بیماران سالمند پوكي استخوان و شکستگی هاي مرضی نیز ممکن است در ارتباط با پرکاري تیروئید دیده شود.


درمان طبی :

براي درمان پرکاري تیروئید لازم است فعالیت بیش از حد تیروئید کاهش یابد تا علائم بیماري به طور موثر برطرف شوند.درمان به علت بیماري بستگی دارد وممکن است درمان ترکیبی نیاز باشد که شامل داروهاي ضد تیروئیدي، یدرادیواکتیو و جراحی است.


عمل جراحي تيروئيدكتومي و مراقبت هاي بعد از آن:

اگر فردي به داروهاي تیروئید پاسخ ندهد و یا مایل به درمان ید رادیواکتیو نباشد تیروئیدکتومی می تواند انتخاب مناسبی براي درمان باشد.
تيروئيدكتومي نام عمل جراحي مي باشد كه با توجه به وضعيت و شرايط فعلي شما و با تشخيص و صلاحديد پزشك صورت مي گيرد. در اين عمل جراحي، غده تيروئيد به طور كامل يا نسبي برداشته مي شود .بنابراين رعايت نكات زير به شما توصيه مي شود.


نکات بعد از عمل:

در صورت بروز علایم زیر، سریعاً پرستار بخش را مطلع کنید:
1. احساس تنگی نفس و خفگی در ساعات اولیه پس از عمل
2. بروز کرختی دور لب و گِزگِز شدن انگشتان
3. احساس کمی درد در ناحیه جراحی شده امری طبیعی است. شما باید بتوانید به راحتی نفس بکشید، سرفه کنید، حرکت داشته باشید و غذا بخورید.
4. گاهي در عمل جراحي تيروئيد، غدد پاراتيروئيد نيز آسيب مي بيند و يا برداشته مي شوند كه منجر به اختلال در متابوليسم كلسيم مي شود. به محض كاهش سطح كلسيم خون، تحريك پذيري اعصاب همراه با انقباض دست ها و پاها و لرزش ماهيچه اي مخصوصاً در اطراف دهان اتفاق مي افتد. كه اين موارد را سريعاً به پرستار يا پزشك اطلاع دهيد البته اختلالات كلسيم بعد از عمل جراحي تيروئيدكتومي معمولاً موقتي مي باشد. از ديگر علائم كاهش كلسيم سرم ، كرختي، گزگز، خارش، كرامپ عضلاني و سفتي دست ها و پاها مي باشد.
5. راحترين وضعيت در تخت به صورت نيمه نشسته به همراه بالا نگه داشتن سر و حمايت توسط بالش مي باشد. از چرخاندن سر به طور مكرر اجتناب كنيد تا فشار روي بخيه ها وارد نشود.
6. جراحی تیروئید باید توسط جراحانی صورت گیرد که انجام این عمل، جزء اعمال روزانه آن‌ها محسوب می‌شود. در این صورت احتمال بروز عوارض پس از جراحی که شامل آسیب به عصب لارنژیال، خونریزی بعد از عمل و کاهش کلسیم خون است، به حداقل خواهد رسید. کاهش کلسیم خون بعد از جراحی‌های دو طرفه تیروئید، در ۵۰ درصد موارد مشاهده شده است که معمولاً طی چند هفته بهبود می‌یابد.
7. معمولاً پس از عمل در ناحيه عمل يك يا دو لوله (درن) جهت تخليه ترشحات از محل عمل تعبيه خواهد شد كه چند روز بعد از عمل برداشته خواهد شد.
8. جهت كاهش تورم تارهاي صوتي تا حد امكان كمتر صحبت كنيد و از داد زدن بپرهيزيد.
9. بعد از ترخيص از بخش، توصيه هاي پزشكي را دقيقاً اجرا كرده و پيگيري جواب (پاتولوژي) نمونه برداري انجام شود.
منابع:
1) كتاب مراقبتهاي پرستاري داخلي جراحي برونر سودارث 2014
2) http://nurseslabs.com/5-thyroidectomy-nursing-care-plans



غده تیروئید#بزرگی غده تیروئید#پرکاری تیروئید#بیرون زدگی چشم‌ها#درمان تیروئید#درمان تیروئید پرکار#عمل تیروئید
اخبار
.تمامی حقوق این وب سایت متعلق به بیمارستان مادر و کودک می باشد
طراحي و اجرا: واحد فناوري اطلاعات بيمارستان مادر و كودك غدير