بزرگی غده پروستات

تعداد بازديد: 4081
بيمارستان مادر و كودك غدير بزرگی غده پروستات پروستات غده ای است حدودا به اندازه یک گردو که درست زیر مثانه در مردان قرار دارد و بخشی از سیستم تناسلی مردان را تشکیل می دهد. پروستات در دو مقطع زمانی بزرگ می شود، اولین مقطع اوایل دوران بلوغ و مرحله دوم حدودا از سن ۲۵ سالگی است. این بزرگ شدن پروستات کاملا بی ضرر است اما اغلب سبب مشکلات ادراری در سنین بالاتر می شود. تا سن ۶۰ سالگی تقریبا ۸۰ درصد مردان، مشکلات ادراری ناشی از بزرگ شدن پروستات را تجربه می کنند. سرطان پروستات در صورت تشخیص به موقع با موفقیت قابل درمان می باشد.کاراین غده ساختن مایعی است که قسمتی از مایع منی را می سازد.


علائم بزرگی غده پروستات:

وجود دردی مبهم در ناحیه لگن ، تکرر ادرار ، اختلالات ادراری دیگر نظیر عدم توانایی در ادرار کردن ، وجود درد در حین ادرار ، جریان ادراری ضعیف و قطره قطره ادرار کردن، گاها وجود خون در ادرار و منی و انزال دردناک اشاره نمود. علاوه بر موارد مذکور وجود درد در پشت کمر ، لگن و قسمتهای فوقانی اندام تحتانی ، کاهش اشتها و وزن و درد استخوانی دائمی نیز از جمله علائمی است که درمواقع سرطان پروستات به حساب می آید.


آیا ارتباطی بین بزرگی پروستات و فعالیت جنسی مرد وجود دارد؟

برخلاف تصور عمومی که فکر می کنند انجام فعالیت های جنسی باعث بزرگی پروستات و بیماری آن می شود، این تفکر کاملاً غلط است و بر اساس تحقیقات ثابت شده انجام فعالیت های جنسی و مقاربت مداوم و منظم باعث شادابی غده پروستات می شود و برعکس عدم مقاربت و یا فاصله زیاد بین رابطه جنسی باعث تورم پروستات می گردد.
امروزه عمل جراحی پروستات به دو روش باز و بسته انجام می شود که بسته به شدت و حجم و اندازه بزرگی پروستات و شکل رشد پروستات نوع درمان انتخاب می شود.درمان طلائی پروستات برای کسانی که ۱- حجم پروستات آن ها بالای ۶۰-۷۰ گرم می باشد ۲- همزمان با بزرگی پروستات سنگ مثانه بزرگ دارند ۳- سمت رشد بزرگی پروستات به داخل مثانه است، عمل جراحی باز می باشد. اما بهترین درمان و درمان طلائی پروستات های زیر ۵۰ گرم که باعث انسداد شدید خروجی مجرا می شوند عمل TURP یا تراش از داخل مجرا (همان لیزر عامیانه) می باشد. در این روش بدون برش جراحی پوستی با عبور دوربین به مجرا، قسمت هسته ای پروستات را با تراش و تکه تکه کردن آنها بر می داریم مثل شکل و آنها را خارج می کنیم. پس چه در عمل جراحی باز و چه بسته همه پروستات برداشته نمی شود و فقط هسته انسدادی را بر می داریم.


عوارض عمل جراحی:

بی اختیاری و آسیب به توانایی جنسی که بیشتر در سرطانهای پروستات شایع می باشد. خونریزی پس از عمل که ممکن است تا چند روز ادامه داشته باشد که با خوردن مایعات فراوان و مصرف مسکن کاملاً بهبودی پیدا خواهید کرد.


در منزل:

ترخیص بیمار با لوله ادراری می باشد. ادرار بیمار تا چند روز ممکن است قرمز رنگ باشد. برای رفع این مسئله می بایست حداقل ساعتی یک لیوان آب یا مایعات دیگر مصرف شود. بیمار تا چند روز از آنتی بیوتیک خوراکی مصرف می نماید. بعد از خارج کردن سوند بیمار تا چند روز حالت تکرر ادرار، سوزش و اضطرار در دفع ادرار دارد که بتدریج برطرف می گردد. ۸-۶ هفته بعد از عمل،‌ از بلند کردن اجسام سنگین پرهیز گردد.


در صورت تب، بندآمدن ادرار یا تورم بیضه ها بیمار می بایست با پزشک خود تماس بگیرد.

منابع:
1) پرستاری داخلی جراحی برونر سودارث2014
2) http://www.webmd.com/urinary-incontinence-oab/picture-of-the-prostate
3) http://www.prostate.com/patient/
4) https://www.nlm.nih.gov/medlineplus/prostatediseases.html



اخبار
.تمامی حقوق این وب سایت متعلق به بیمارستان مادر و کودک می باشد
طراحي و اجرا: واحد فناوري اطلاعات بيمارستان مادر و كودك غدير