سینوزیت : پولیپ بینی 

تعداد بازديد: 6290
بيمارستان مادر و كودك غدير  سينوزيت : پوليپ بيني  سينوس ها حفراتي هستند كه درون استخوانهاي صورت جاي گرفته اند و هر يك از آنها توسط مجرايي به بيني راه پيدا مي كند . سطح پوشاننده اين حفرات بطور طبيعي در شبانه روز حدود یک لیتر ترشحات شفافي را تراوش میکند. اين ترشحات وارد از طریق مجرای سینوس ها وارد بيني ميشود . سپس ترشحات توسط مژكهايي كه جهت نوسان آنها به طرف حلق است به عقب رانده ميشوند. هرفرد طبيعي با هر بار بلع مقداري از بزاق خود و مقداري از اين ترشحات بيني و سينوس ها را بلع مي كند . ترشحات نرمال بینی و سینوسها در لطيف نگهداشتن مخاط پوشاننده سينوس ها و بيني موثر است و در تميز كردن هوايي كه از بيني به ريه مي رسد نیز نقش اساسي دارد .


 سينوزيت : پوليپ بيني 


پوليپ بيني:

پولیپ ها توده هایی به رنگ زرد رنگ پریده هستند که در اثر التهاب مزمن ناشی از عفونتها (سینوزیتهای مزمن قارچی یا باکتریایی) و یا آلرژی ایجاد می شوند. این توده ها با انسداد نسبی یا کامل حفرات بینی و سینوسها, تنفس از بینی را مشکل یا غیر ممکن می سازند. معمولا انسداد بینی همراه با آبریزش بینی و کاهش حس بویایی بوده و گاهی برای بیمار خرخر در حین خواب ایجاد می کند.


بيماري سینوزیت چیست ؟

سیـنوزیت بـه عـفـونـت، التـهـاب و تـورم مـخـاط یـک یـا تـمام سینوسهای مجاور بینی اطلاق میگردد. در حالت عادی ترشحات داخل سینوسها به درون فضای بینی تخلیه می شود و در هنگام ابتلا به سرماخوردگی و یا حساسیت ، سینوسها ملتهب شده و در تخلیه ترشحات خود دچار مشکل می شوند که این قضیه می تواند باعث احتقان و سپس عفونت سینوس شود. سینوزیت به دو صورت حاد و مزمن وجود دارد. علامت اصلی سینوزیت مزمن ترشحات عفونی مداوم پشت حلق است. درمان سینوزیت مزمن که به درمان دارویی جواب نمیدهد "جراحي"است


علایم سینوزیت:

1-احساس درد و یا فشار در پیشانی، گیجگاه ها، گونه ها، بینی، پشت و یا دور چشم ها.
۲-تنفس از راه بینی دشوار میشود.
3- کاهش حس بویایی و چشایی
4- گرفتگی و احتقان بینی، آبریزش بینی.
5 –گاهي سر درد هنگام برخاستن از خواب که با خم شدن به طرف جلو بدتر میشود.
6-گوش درد-احساس گرفتگی گوشها و خستگی
7-سرفه (در هنگام شب تشدید میشود)، خر و پف، گلو درد
8-علایم سرماخوردگی ای که به درمان پاسخ نمیدهند
9-احساس سنگین بودن سر.


درمان:

درمان در این بیماری شامل درمان دارویی و جراحی است. درمان دارویی در این بیماری طولانی تر است و گاهی هشت هفته درمان نیاز دارد. عوامل زمینه‌ای نیز جهت تسریع در بهبودی و جلوگیری از عود باید مرتفع گردد. درصورت عدم پاسخ به درمان دارویی، ایجاد عارضه و یا رفع عوامل ساختاری مساعد کننده جراحی ضرورت می‌یابد که معمولا به روش آندوسکوپیک صورت می‌گیرد.

عمل حدود 2 ساعت طول ميكشد و حدوداً چند ساعت بعد از عمل كه كاملاً اثر داروهاي بيهوشي بر طرف شده باشد. گاهي براي بيمار تامپون (مش بيني) گذاشته ميشود كه در اين صورت چند روز بعد تامپون را از بيني وي خارج خواهيم كرد. حدود يكي دو ماه طول ميكشد تا وضعيت تنفسي كاملا به حالت نرمال برگردد.


 سينوزيت : پوليپ بيني  درمان:


مراقبت هاي پس از عمل جراحي آندوسكوپي سينوس(FESS):

1- براي كاهش تورم و كبودي سر تخت رابالابرده و در صورت شديد بودن ميشود از كمپرس سرد استفاده شود.
2- براي جلوگيري از افزايش فشار درون بيني و خونريزي، عطسه با دهان باز انجام شود.
3- از بلند كردن اشياء سنگين، خم كردن سر و زور زدن حداقل تا ده روز بپرهيزيد.
4- از سيگار كشيدن و قرار گرفتن در معرض گاز هاي سمي بپرهيزيد.
5- از فين كردن بپرهيزيد و ترشحات پشت بيني را كشيده و ببلعيد و يا مانند خلط از دهان بيرون بفرستيد.
6- وجود خونریزی جزئی در 5-3 روزاول بعد از عمل جراحی شما طبیعی تلقی می شود . در صورت وجود خونریزی بعد از عمل جراحی با دستمال جلوبینی خود را تمیز کرده و سر خود را اندکی به عقب برده و از طریق بینی به آرامی تنفس کنید.اگر خونریزی متوقف نشد ابتدااز قطره یا اسپری فنیل افرین استفاده کنید,درغیراینصورت چنانچه خونریزی متوقف نشد به بیمارستان مراجعه کنید.
7- برای چندین روز بعد از جراحی انتظارمیرود کمی درد و فشار در ناحیه بینی و سینوس ها را تجربه کنید . برای تسکین درد می توانید از استامنیوفن استفاده کنید, اما ازمصرف داروهایNSAID مثل آسپرین ، بروفن، ناپروکسن اجتناب نمایید.
8- داروهاي هاي پس از ترخيص را طبق نظر پزشک, در زمانهای مقرر و به مدت مناسب استفاده کنید.
9- درصورتی که برای شما پانسمان داخل بینی گذاشته شده است, ممکن است هر یک از حالات زیر برای شما پیش بیاید که بعد از برداشتن پانسمان,این مشکلات برطرف خواهدشد:
-احساس پری در صورت و بینی.
-اشک ریزش, آبریزش بینی یا خروج خونابه از کنار پانسمان بینی.
-سردرد, درد صورت یا دندانها.
-خشک شدن دهان, خرخر هنگام خواب.
منابع:
1- http://emedicine.medscape.com/article/863420-overview
2- داخلي جراحي برونر سودارث.2014



سينوزيت#پوليپ بيني#التهاب مزمن#سینوسها#آبریزش بینی#کاهش حس بویایی#انسداد بینی#آندوسكوپي سينوس#FESS

 

اخبار
.تمامی حقوق این وب سایت متعلق به بیمارستان مادر و کودک می باشد
طراحي و اجرا: واحد فناوري اطلاعات بيمارستان مادر و كودك غدير