عمل جراحی مینی بای پس معده

تعداد بازديد: 9426
بيمارستان مادر و كودك غدير عمل جراحی مینی بای پس معده عمل جراحی مینی بای پس معده به عنوان روشی نوین و بسیار موثر برای درمان جراحی بیماران چاق و نیز افرادی که علاوه بر چاقی ، مبتلا به بیماریهای متابولیک هستند یعنی دچار افزایش قند خون ( دیابت ) ، کلسترول ، تری گلیسرید و اسید اوریک ، می باشند شناخته می شود و در این روش علاوه بر درمان چاقی ، دیابت و چربی خون نیز اصلاح می گردد .در این عمل جراحی ، اسلیو کوتاهی برای بیمار انجام می شود ( که نام مینی بای پس به همین جهت به آن اطلاق شده است ) و قسمتی از معده بصورت یک موز کوتاه ازبقیه آن جدا میشود؛ سپس قوسی از روده باریک به انتهای این اسلیو، دوخته و آناستوموز می گردد .


مینی گاستریک بای پس معده چیست؟

همان طور که از اسم آن پیداست، عمل مینی بای پس ساده شده عمل بای پس است و مطالعات متعدد نشان داده است که مینی بای پس یک عمل ساده و سریع از نظر تکنیک جراحی و با هزینه کمتر بوده و از نظر نتایج مشابه بای پس می‌باشد.در روش مینی بای پاس (Mini Gastric Bypass)، روده باریک قطع نمیشود. در این روش معده کوچک شده به ۱۵۰ تا ۲۰۰ سانتی متری روده باریک متصل میشود. این روش جدید بای پاس عوارض کمتری نسبت به روش قدیمی دارد ولی احتمال ریفلاکس صفرا در این روش بیشتر است که در صورت آزاردهنده بودن، بایستی به روش مرسوم بای پاس کلاسیک تبدیل بشود.


عمل جراحي ميني باي پس براي چه كساني مناسب است؟

بیمارانی که چاقی مفرط یعنی BMI بالاتراز ۴۰ دارند و یا بیماران دیابتی که BMI بالای ۳۰ داشته باشند و مبتلا به دیابت نوع ۲ باشند ، کاندیدای خوبی برای این عمل هستند و به این روش درمانی به خوبی پاسخ می دهند. لازم به ذکر است که نوع عمل ارتباطی با BMI نداشته و تعیین نوع عمل وابسته به شرایط کاری، خانوادگی، عادات غذایی و زندگی روزمره و نتایج آزمایشات و اندوسکوپی دارد. انتظار می رود پس از عمل مینی بای پس قند خون بیماران دیابت نوع ۲ که از انسولین استفاده نمی کنند و فقط به قرص نیاز دارند، به سرعت به حد نرمال برسد بدون اینکه ضرورتی به مصرف قرص ضد دیابت داشته باشند .
  1.  در افرادی که sweet lover(شیرینی خور مفرط) هستند که استفاده از روش های محدود کننده معده کاربردی ندارد و یا درافرادی که بندینگ شده اند ولی کاهش وزن به دلیل شیرینی خوردن بیمار با شکست یا توقف مواجه گردیده است، این عمل بهترین روش درمانی جایگزین میباشد.
  2.   وجود ریفلاکس معده به مری در بیماران چاق مفرط و یا افرادیکه قبلاً بندینگ شده اند و اینک دچار عوارض دیلاتاسیون مری و ریفلاکس گردیده اند، ایجاب می کند که تکنیک بای پس معده برای بیمار انتخاب شود.
  3.   بیمارانی که در خارج از کشور زندگی می کنند و یا در مدتی طولانی از وطنشان دور هستند و امکان تنظیم حلقه یا مراجعات مکرر به جراح را ندارند، کاندید خوبی برای این عمل هستند.
  4.   در بیماران دیابتی عمل بای پس معده به میزان 93% تا ۹۰% بهبودی ایجاد نموده و مرگ ومیر ناشی از این بیماری را کاهش داده است.
  5.   در عمل بای پس معده کاهش وزن از سایر موارد سریع تر ایجاد می شود.
  6.   عوارض مهمی چون ریفلاکس معده به مری، زخمهای استازوریدی دیابت نوع دوم هایپرلیبیدمی و پرفشاری خون به میزان 70 تا۹۰ درصد بهبودی می یابد.


تفاوت میان جراحی مینی بای پس و سایر روش های جراحی چاقی چيست؟

به طور خلاصه در مقایسه با جراحی بای پس معده كلاسيك، مینی بای پس این ویژگی ها را دارد:
  1.  روشی ساده تر
  2.   اثربخشی یکسان برای چاقی مرضی همراه با نتایج یکسان برای رفع سندرم متابولیک و ارتقای کیفیت زندگی
  3.   روشی امن تر و ساده تر بدون هیچ عوارضی پس از 2 سال پیگیری
  4.   داشتن شرایط بهتر از لحاظ میزان بستری پس از جراحی
  5.   براي بيماران چاقتر گزينه بهتري است.
با این حال همانطور که در بالا اشاره شد، مقدار زیادی از روده ای که بای پس شده می تواند منجر به کمبود مواد معدنی و ویتامین شود. بنابر این توصیه می‌شود بیمار از مکمل‌های غذایی استفاده کند.


جراحی بای پس و مینی بای پس چه تفاوتی باهم دارند؟

جراحی باي پس و مینی باي پس از یک قاعده کلی ایجاد محدودیت در حجم غذاي مصرفی و محدودیت در جذب غذاي مصرفی به طور همزمان پیروي می کنند و تفاوت آن ها در تکنیک انجام عمل جراحی می باشد. هم چنین طولی ازروده کوچک که در دو عمل جراحی از مسیر گوارشی خارج می شود و غذا از آن عبور نمی کند نیز در این دو عمل متفاوت است. هر چند که به صلاحدید تیم جراحی این تغییرات طول در افراد مختلف ممکن است تفاوت هاي اندکی داشته باشد. بنابراین باي پس و مینی باي پس در اصل با هم تفاوت خاصی ندارند وتفاوت آنها در جزییاتی است که توسط تیم پزشکی احساس می شود نه بیمار.


مزاياي ميني باي پس

  1.  بیشترین میزان کاهش وزن بین اعمال جراحی چاقی
  2.   کمترین میزان عود چاقی نسبت به اسلیو و باند معده
  3.   برخلاف اسلیو این عمل برگشت پذیر است.
  4.   تاثیر بیشتر بر عوارض چاقی نظیر دیابت تیپ دو یا چربی خون
  5.   در افراد ریزه خوار و شیرینی خوار و کم تحرک بهتر از سایر عمل ها جواب میدهد.
اگرچه ثابت شده که جراحی چاقی تنها روش درمان دائمی چاقی است اما باید بدانید که جراحی چاقی یک وسیله است در صورتی که از این وسیله خوب استفاده کنید و دستورالعملها و راهنمايي هاي ارائه شده و توصیه های انجام شده در جلسات ویزت را با دقت دنبال کنید نتایج معجزه آسا خواهد بود.


عوارض مینی بای پس معده

  1.  کم خونی
  2.   رفلاکس صفراوی
  3.   خونریزی پس از عمل
  4.   سوء هاضمه
  5.   نشت و عفونت داخل شکم است.
  6.   برخی از عوارض بالا بسیار جزئی و به راحتی درمان پذیر هستند درحالی که برخی دیگر ممکن است جدی باشند (احتمال ایجاد عوارض مهم ۱٪ است).
  7.   در کنار میزان پایین عوارض، درصد مرگ و میر در این روش نزدیک به صفر است اما صفر نیست.



مینی بای پس معده#مینی گاستریک بای پس معده#Mini Gastric Bypass#چاقی مفرط#مزاياي ميني باي پس
اخبار
.تمامی حقوق این وب سایت متعلق به بیمارستان مادر و کودک می باشد
طراحي و اجرا: واحد فناوري اطلاعات بيمارستان مادر و كودك غدير