زنان و زایمان

تعداد بازديد: 9143
بيمارستان مادر و كودك غدير زنان و زايمان جراحی زنان و زایمان (Gynaecology) یکی از شاخه‌های پزشکی است که به بیماری‌های مرتبط با دستگاه تولید مثل زنان و مراقبت مادران باردار و زایمان و حوالی آن می‌پردازد. تشخیص و درمان بیماری‌های زنان مانند قاعدگی دردناک، اختلالات قاعدگی، سرطانهای رحم، سرطان تخمدان، سرطان دهانه رحم، سرطان واژن، نزدیکی دردناک، کیست تخمدان، پیچ‌خوردگی تخمدان، عفونت دستگاه تناسلی (واژینیت) و ... در این رشته مورد بحث قرار می‌گیرند. امروزه جراحی زنان یکی از رشته‌های تخصصی پزشکی است که پزشکان علاقه‌مند در یک دوره چهار ساله طی می‌کنند.


خدمات زنان و زایمان بيمارستان مادر و كودك غدير شيراز:



زایمان فیزیولوژیک

زایمان فیزیولوژیک نوعی زایمان طبیعی کم درد است که در آن از روش‌های غیردارویی استفاده می‌شود.در زایمان فیزیولوژیک ، خانم باردار با دردهای کاملا طبیعی خود مراجعه میکند و پرونده بستری در بلوک زایمان تشکیل میشد . اما دیگر از وصل کردن سرم و خوابیدن روی تخت و غذا نخوردن و ... خبری نیست. در زایمان فیزیولوزیک تمام سعی مان بر این است که فرد احساس راحتی کند . همه کس و همه چیز در اختیار مادر باردار قرار دارد که فقط راحت باشد . احساس غریبی نکند .وجود همراه زایمان (معمولا همسر یا مامای همراه) نیز از اصول زایمان فیزیولوزیک است . در این نوه زایمان ، سرم تراپی اجباری و آنژیوکت و ... ممنوع است . همه چیز فقط و فقط در صورت "لزوم" انجام می شود . مادر می تواند مایعات و غذاهای سبک استفاده کند . لزومی هم به دراز کشیدن روی تخت و تکان نخورن نیست! اتفاقا در زایمان فیزیولوژیک سعی میکنیم از نیروهای طبیعی شکم و لگن برای پیشرفت زایمان استفاده کنیم.


زايمان در آب

وقتی مادر بارداری که درد زایمانی دارد وارد یک وان آب شود و با استفاده از اثراتی که آب روی بدن دارد بتواند درد زایمانش را تسکین بخشد و نهایتا فرزند خود را در آب به دنیا آورد. زایمان در آب، در استخر بیمارستان یا حمام خانه با همکاری پزشک متخصص زنان و زایمان، ماما و پرستار انجام می شود. به باور پزشکان، امتیازات این روش زایمان عبارتند از:
  1.  کاهش درد
  2.   بیهوش نشدن مادر
  3.   تسریع پروسه زایمان
قرارگیری در آب باعث بی وزنی و سبکی بدن مادر میشود.مثلا مادری که تا گلو وارد وان حمام شود 10/9 از وزن خودش را از دست میدهد که این موضوع هنگام درد زایمان باعث آرام بودن مادر میشود.ضمن اینکه احساس سبکی ناشی از آب برای مادر لذت بخش است.


عمل سزارین

سزارین نوعی زایمان غیرطبیعی است که در گذشته، درصورت بروز مشکل برای مادر و عدم امکان زایمان طبیعی انجام می‌شد. امروزه درخواست زایمان سزارین، به‌خصوص در بین مادران ایرانی، افزایش یافته است. پس بهتر است مادران با آگاهی بیشتری انتخاب خود را انجام دهند.

عمل سزارین به دنیا آوردن کودک از طریق عمل جراحی شکم و رحم مادر است. در برخی از موارد، عمل سزارین از قبل پیش‌بینی و برنامه‌ریزی می‌شود، اما گاهی شرایط به شکلی پیش می‌رود که پزشکان مجبور به انجام این عمل برای به دنیا آوردن کودک می‌شوند. برای مثال اگر مادر یا فرزند در شرایط خطرناکی باشند، عمل سزارین به‌شکل فوری صورت می‌گیرد. بنابر تحقیقات صورت‌گرفته در آمریکا، ۳۲ درصد از زنان این کشور در سال ۲۰۱۵ بچه‌ی خود را از طریق سزارین به دنیا آورده‌اند.


زایمان طبیعی

زایمان طبیعی، قدیمی‌ترین روش تولد نوزاد است که به دلیل اثر مطلوب در بهبودی سریع مادران و روند بهتر رشد نوزادان و سلامت آنها، نسبت به عمل سزارین برتری دارد. زایمان به سه مرحله کلی تقسیم می‌شود:
  1.  مرحله اول که درد‌های زایمانی شروع شده و پیشرفت می‌کند تا رحم آماده خروج نوزاد شود.
  2.   مرحله دوم که در آن خروج نوزاد و تولد اتفاق می‌افتد.
  3.   مرحله سوم که جفت خارج می‌شود.


جراحي برداشتن رحم (هيستركتومي)

به برداشتن رحم طي عمل جراحي هيستركتومي (hysterectomy) گفته مي شود. اين عمل رايج ترين عملي است كه توسط پزشك زنان انجام مي شود. پس از برداشتن رحم زن توانايي باردار شدن را از دست ميدهد.اين عمل علاوه بر سرطان براي ساير اختلالات مثل خونريزي شديد يا غير طبيعي اندومتريوز،رشد غير سرطاني رحم و دهانه رحم و لوله هاي رحمي، مشكلات مربوط به شل شدن عضلات كف لگن،افتادگي رحم و صدمات وارده به آن نيز انجام مي شود. اگر این عمل قبل از شروع یائسگی انجام شود ممکن است یائسگی زودتر رخ دهد و در صورتی که لوله‌های فالوپ یا تخمدان نیز همراه با رحم خارج شوند فرد وارد دوره ي یائسگی می‌شود.


سركلاژ(دوختن دهانه ي رحم)

یکی از عمل های جراحی که در برخی زنان باردار انجام می شود، سرکلاژ (Cerclage) یا دوختن دهانه رحم می باشد، زیرا این زنان به علت داشتن مشکلاتی در ناحیه رحم، قادر به نگه داشتن جنین خود نیستند و ممکن است با افزایش وزن جنین، دهانه رحم آنها باز شود و جنین خود را از دست بدهند. در بعضی زنان، دهانه رحم توانایی تحمل فشار ناشی از بزرگ شدن جنین و کیسه آب و جفت را ندارد و ممکن است خود به خود باز شود و زایمان زودرس انجام گیرد و یا سقط جنین اتفاق بیفتد.


حاملگي خارج از رحم (اكتوپيك)

در حاملگی طبیعی، یک تخمک در یکی از لوله‌های فالوپ که تخمدان‌ها را به رحم متصل می‌کند، توسط اسپرم لقاح می‌یابد. تخمک لقاح یافته سپس به سمت رحم حرکت می‌کند و خود را در دیواره داخلی رحم یا اندومتر مستقر می‌کند و اصطلاحا لانه گزینی می‌کند، و در آنجا باقی می‌ماند و رشد می‌یابد. اگر لانه گزینی سلول تخم تشکیل شده در هر جایی غیر از دیواره داخلی رحم ایجاد شود (مثلا در لوله‌های فالوپ، گردن رحم و یا دیگر قسمت‌های اندام تناسلی زن) به آن بارداری خارج رحمی گفته می‌شود. از آنجا که اکثر بارداری‌های خارج رحمی در یکی از لوله‌های رحم رخ می‌دهند آنرا بارداری لوله‌ای نیز می‌نامند.


افتادگی مثانه

افتادگی (پرولاپس) مثانه، مشکلی است که بیشتر در زنان شایع است و احتمال بروز آن در مردان بسیار کم است. زنان به‌ علت وجود کانال زایمان، مستعد ضعیف شدن عضلات کف لگن هستند. با اینکه افتادگی مثانه در زنانی که تجربه‌ی زایمان داشته‌اند، شایع‌تر است، اما ممکن است که بر اثر عوامل ژنتیکی و سبک زندگی در خانم‌هایی که مادر نشده‌اند نیز اتفاق بیفتد. در شرایط طبیعی، مثانه توسط عضلات کف لگن محافظت می شود اما هنگامی که این عضلات کشیده شده یا ضعیف شوند، مثانه ممکن است از این لایه عضلات بگذرد و به درون واژن بیفتد. در موارد شدید بیماری، مثانه ممکن است از دهانه واژن بیرون بزند.


آندومتریوز (Endometriosis)

آندومتریوز به معنی وجود غدد آندومتریال و استرومای رحم در بیرون از آندومتر و عضله رحم است. لگن شایع‌ترین محل آندومتریوز است. در این بیماری بافت اندومتر (مخاط رحم) پرکار در بیرون از محل اصلی (رحم) پایه ریزی می‌شود. این بافت در تمام بافت‌های بدن به جز طحال ممکن‌است به‌وجود آید، ولی رایج‌ترین محل پدید آمدن آن و در ۵۰ درصد موارد، لگن است که در این قسمت، تخمدان‌ها (حدود ۴۰ درصد موارد) بیش از دیگر اندام‌ها گرفتار اندومتریوز می‌شوند؛ بنابراین همزمان با پریود خانم‌ها این نقاط خونریزی می‌کنند که در نتیجه دشواری‌های فراوانی برای فرد به‌وجود می‌آید. رایج‌ترین عوارض درد موقع عادت ماهانه، نازایی و دردهای مزمن لگنی است.



میومکتومی (عمل برداشت فیبروم)

میومکتومی (Myomectomy) روشی برای برداشت فیبروم رحم است. فیبروم رحم یا فیبروئیدهای رحمی توده های غیرسرطانی شایعی در رحم هستند که معمولا در سنین باروری ایجاد می شوند اما می توانند در هر سنی اتفاق بیفتند.



زایمان فیزیولوژیک#Gynaecology#زایمان#زایمان فیزیولوژیک#زایمان کم درد#زایمان درآب#سزارین#زایمان طبیعی#اندومتريوز#برداشتن رحم#دوختن دهانه ي رحم#افتادگی مثانه#سركلاژ#بيمارستان مادر و كودك#شيراز#میومکتومی
اخبار
.تمامی حقوق این وب سایت متعلق به بیمارستان مادر و کودک می باشد
طراحي و اجرا: واحد فناوري اطلاعات بيمارستان مادر و كودك غدير