حلقه گذاری یا باندینگ معده

تعداد بازديد: 4264
بيمارستان مادر و كودك غدير حلقه گذاری یا باندینگ معده حلقه‌گذاری قابل تنظیم معده یا گاستریک باندینگ (adjustable gastric band) یا لاپ باند یا LAGB (باندینگ معده به روش لاپاروسکوپی)، یکی از روش‌های جراحی چاقی محسوب می‌شود که در آن یک حلقهٔ سیلیکونی قابل باد شدن از طریق لاپاروسکوپی به دور قسمت زبرین معده قرار می‌گیرد. این حلقه توسط یک رابط به مخزن متصل شده‌است. مخزن در زیر پوست شکم قرار داده می‌شود، با تزریق مایع از زیر جلد به داخل مخزن می‌توان سبب حجیم شدن حلقه و تنگ‌تر کردن قسمت زبرین معده می‌شود.


باندینگ معده (حلقه معده) چیست؟

یکی از راه‌های محدود کننده‌ی حجم معده گذاشتن باند یا حلقه دور معده است. این روش درسال ۲۰۰۱ توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تأیید شده و در آن کشور مجوز استفاده از آن داده شده است. در این روش از طریق لاپارسکوپ حلقه‌ای از جنس سلیکون دور معده قرار داده می‌شود که توسط لوله باریکی به محفظه‌ی تزریق که در زیر پوست قرار داده شده است وصل می‌گردد. جراح در جلسات بعدی در مطب با لمس شکم و یافتن محل تزریق مقداری مایع سرم داخل حلقه تزریق می‌کند که این امر منجر به تنگ‌تر شدن حلقه و در نتیجه کوچک‌تر شدن حجم معده می‌شود و به این ترتیب مقدار غذای دریافتی بیمار تنظیم می‌شود.


حلقه گذاری یا باندینگ معده باندینگ معده (حلقه معده) چیست؟


حلقه معده تا چه زمانی می‌تواند در بدن باقی بماند؟

حلقه در صورت نیاز می‌تواند برای همیشه در بدن باقی بماند، ولی اگر دچار عارضه شود می‌بایست از بدن خارج شود.


افرادی که لازم است از جراحی حلقه معده استفاده کنند

افرادی که دارای اضافه وزرن هستند گزینه اول برای رسیدن این افراد به وزن ایده آل دارو ، رژیم غذایی و ورزش است .اما هستند کسانی که به هر دلیلی به این روش ها نمی توانند وزن کم کنند این افراد از روش جراحی برای کاهش وزن خود استفاده می کنند.در این میان انتخاب نوع عمل جراحی به عوامل زیادی از جمله میزان چاقی و شرایط جسمی و روحی فرد و نظر پزشک بستگی دارد. این روش بیشتر برای افرادی استفاده می شود که :
  1.  افراد چاقی دارای شاخص توده بدنی یا bmi مابین ۳۵ الی ۴۰
  2.   افراد دارای شرایط خاص تغذیه‌ای مانند کودکان دارای چاقی مفرط و زنانی که قصد بارداری در آینده را دارند
  3.   عدم تمایل مفرط به خوردن مواد غذایی شیرین (زیرا این روش تمایل به ریزه‌خواری به خصوص انواع شیرین آن را تشدید خواهد کرد.)
  4.   عدم بارداری در حال حاضر
  5.   نداشتن سابقه‌ی جراحی در معده و مری
  6.   نداشتن سابقه‌ی حساسیت بدنی به اجسام خارجی
  7.   عدم مصرف سیگار و الکل
  8.   عدم ابتلا به بیماری قلبی، بیماری التهابی روده، سیروز کبدی و کم‌کاری تیروئید.


مزایای عمل جراحی حلقه معده (باند معده)

  1.  برگشت‌پذیری، به این صورت که در صورت مفید نبودن یا داشتن عارضه برای بیمار این اجازه را به فرد و جراح می‌دهد که باند معده را خارج کرده همه چیز به حالت قبل از عمل بازگرداند.
  2.   بارداری را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد (در مواقع اضطراری مانند بیماری خاص یا بارداری که در این مواقع فرد باید خوب تغذیه کند ، برای مدتی باند معده را شل می کنند سپس بعد مدتی تنگ می کنند وبه حالت اولیه برمی گردانند)
  3.   محل زخم کوچک، بازیابی سریع و مدت بستری در بیمارستان کوتاه است(بسته بودن عمل ونوع جراحی و انجام آن به کمک لاپاراسکوپی).
  4.   معده هیچ برشی بر نمی‌دارد
  5.   در مقایسه با سایر جراحی‌های چاقی عوارض بعد از عمل کمتری دارد.
  6.   هزینه جراحی حلقه معده نسبت به سایر اعمال جراحی چاقی کم هزینه تر است.


عوارض باندینگ

  1.  عود چاقی، اگر بیمار شیرینی زیاد مصرف کند
  2.   عفونت حلقه: که به ندرت رخ می‌دهد و در صورت بروز، بایستی حلقه از طریق لاپاروسکوپ خارج شود.
  3.   کاهش وزن در ابتدا به آهستگی شروع می‌شود و بعد از ۲ سال کامل می‌شود.
  4.   لغزش و عدم کار کرد حلقه
  5.   مشکلات محل مخزن در زیر پوست (محل تنظیم باند)
  6.   تهوع و استفراغ در صورت زیاد بودن وعدهٔ غذایی
ممکن است بیماران هیچ‌وقت احساس سیری نکنند و این یکی از اشکالات روش باندینگ است. در این روش سیستم گوارش دستکاری نمی‌شود. حلقه معده محفظه‌ای دارد که زیر پوست قرار می‌گیرد و هر گاه باند یا حلقه گشاد شود، می‌توان از طریق این محفظه آن را تنگ کرد اما حلقه جسم خارجی است و احتمال عفونت و ایجاد زخم در دیواره معده وجود دارد. جابجا شدن حلقه هم باعث از بین رفتن معده و مشکلی اورژانسی محسوب می‌شود. در صورت بروز هر نوع عارضه‌ای، حلقه باید به سرعت خارج شود. که در این صورت وزن بیمار به سرعت برگشت کرده و حتی از وزن اولیه هم بالاتر می رود.


مراقبت‌های قبل از عمل باندینگ

  1.  پزشک شما باید مطمئن شود که شما کاندید LAGB هستید وکمبودهای تغذیه‌ای یا بیماری درمان نشده‌ای ندارید.
  2.   شما باید خود را برای رعایت یک رژیم غذایی محدود و برنامه‌های ورزشی طولانی متعهد کنید.
  3.   اگر شما یک فرد سیگاری هستید، باید سیگار را برای همیشه ترک کنید.


چه کسانی کاندید LAGB هستند؟

  1.  افرادی با (BMI) شاخص توده بدنی بین ۳۵-۴۰
  2.   افرادی که در درمان رژیم غذایی تحت نظارت پزشک، شکست خورده‌اند. ولی خواهان کاهش وزن‌اند (البته این روش هم مستلزم رعایت رژیم غذایی محدود و ورزش است)
  3.   داشتن تاریخچه چاقی (تا ۵ سال).


اقدامات پس از عمل جراحی حلقه معده (باندينگ معده)

برای اینکه عمل جراحی شما موفقیت آمیز باشد و شما بتوانید از مشکلات احتمالی پیشگیری نمایید، رعایت بعضی نکات اجتناب ناپذیر بوده و عدم توجه به آن می‌تواند دوره درمان را طولانی و موجب بروز مشکلاتی برای شما گردد. بنابراین موکدا درخواست می‌گردد توصیه های زیر را که حاصل تجربه صدها نفر از کسانی است که تحت این عمل جراحی قرار گرفتند را جدی گرفته و به آن عمل نمایید تا بتوانید با کاهش وزن تدریجی و منطقی از این بیماری مهلک رهایی یابید.

شش روز اول بعد از عمل:

تغذیه بیماران در عصر و روز بعد از عمل:
- فقط مایعات شامل (آب، شیر، چای، آب آبگوشت و مرغ وسوپ آبکی)
- تغذیه بیماران از روز سوم تا پنجم:
- نیم مایعات شامل (سوپ صاف شده، ماست تازه، غذای آماده کودک (پوره))

از روز ششم به بعد

اگر شما احساس آمادگی می‌کنید، با خوردن لقمه های کوچک می‌توانید شروع کنید، اما باید به موارد زیر دقت داشته باشید:

  1.  غذاهایی را انتخاب کنید که خیلی خشک نبوده و حاوی فیبر زیاد نباشد. بنابراین در شروع بهتر است از غذا های غنی از فیبر پرهیز کنید، مثل (پیاز، تره فرنگی و …) همچنین از خوردن پوست میوه ها مانند (سیب و انگور )، سالاد های حاوی برگ و ریشه الیافی مانند (کاهو) گوشت خشک یا فیبری مانند (مرغ، بوقلمون، گوشت نیم پخته )، پنیر پخته شده (پیتزا) پرهیز کنید. توصیه می شود در مرحله اول سعی نمایید از غذاهای راحت و نرم تر استفاده نمایید، سپس می‌توانید غذاهای دیگر را امتحان کنید. البته این وضعیت و نوع غذای مناسب معمولا برای هر شخص متفاوت است به عنوان مثال خوردن فیله پخته شده مرغ برای یکی غیرممکن و برای دیگری آسان است.
  2.   ابتدا تست کنید که چه غذایی را می توانید میل کنید (تحمل کنید). نه فقط در نوع غذا، بلکه مقدار و حجم غذا نیز باید تحت کنترل شما باشد، اگر می بینید که نوعی از غذا حتی بعد از جویده شدن پایین نمی‌رود سعی کنید که آن را به صورت پوره یا تکه های کوچک بخورید. شما به زودی با محدودیت‌های خود آشنا می‌شوید و خود را با آن سازگار می سازید.



حلقه گذاری#باندینگ معده#gastric band#حلقه معده#جراحی چاقی#لاپاروسکوپی#جراحی حلقه معده#باند معده#عوارض باندینگ#LAGB
اخبار
.تمامی حقوق این وب سایت متعلق به بیمارستان مادر و کودک می باشد
طراحي و اجرا: واحد فناوري اطلاعات بيمارستان مادر و كودك غدير