چشم پزشکی

تعداد بازديد: 4492
بيمارستان مادر و كودك غدير چشم پزشكي امروزه با پیشرفت علم پزشکی و بخصوص چشم پزشکی ، برای درمان بیماری های چشم ، قطره و قرص کنار رفته و جای خود را به داروهای خاصی از جمله آواستین Avastin داده است ، داروی آواستین یک هیومن آنتی بادی و منوکلونال می باشد ، در این قسمت ضمن تعریف این دارو به توضیحاتی در خصوص آن می پردازیم. این دارو که در شرایط بسیار حساس و در 28 درجه سانتیگراد ( در یخچال ) و دور از نور نگهداری می‌شود ، بعد از رقیق شدن حداکثر تا 24 ‪ ساعت در همان درجه حرارت پایدار می‌ماند. این دارو پس از رقیق شدن توسط دکتر داروساز، توسط جراح چشم پزشک در اتاق عمل و در شرایط خاصی در چشم بیمار تزریق می شود.


تزریق آواستین

یکی از داروهایی که به شکل تزریق داخل چشمی در چند سال اخیر استفاده می‌شود (Bevacizumab) به نام تجاری آواستین است که در درمان بسیاری از بیماری‌های چشم مانند رتینوپاتی دیابتی، انسداد وریدهای شبکیه، ایجاد عروق خونی نابجا در مشیمیه و بسیاری دیگر از بیماری‌های شبکیه کاربرد دارد. اکنون تزریق دارو به داخل چشم، روند جراحی شبکیه را تسهیل کرده است. علاوه بر این، مدت زمان کوتاه انجام عمل جراحی در بیماری‌های شبکیه و ویتره بر میزان اثربخشی آن می افزاید.


چشم پزشكي تزریق آواستین


روش انجام تزریق داخل چشمی

شاید به هر دلیلی از تزریق داخل چشم نگران باشید و بپرسید چگونه باید آن را تجربه کنید. به شما اطمینان می دهیم تزریق داخل چشمی روش مرسوم و ایمنی است که به‎طور معمول، مشکل یا آثار ناخوشایندی ایجاد نمی کند. مدت زمان اختصاص یافته به این درمان حدود 15 تا 30 دقیقه است و به ترتیب زیر انجام می شود.
  1.  برای آسودگی بیشتر بیمار و انجام مناسب سیر درمان، ابتدا از قطره های مخصوص بی حسی استفاده می شود.
  2.   بیمار در یک موقعیت راحت قرار می‎گیرد.
  3.   سطح چشم و پلک ها به دقت با محلول های ضدعفونی کننده پاک می شود.
  4.   یک وسیله کوچک پلک ها را طی مراحل تزریق باز نگه می دارد.
  5.   از بیمار خواسته می شود به سمت چشمی که تزریق بر روی آن انجام نمی شود نگاه کند.
  6.   چشم پزشک با یک سوزن باریک، دارو را به درون چشم تزریق می کند. ممکن است بیمار در این مرحله کمی فشار و درد مختصری احساس کند.
  7.   بعد از تزریق، بنا به تجویز چشم پزشک، ممکن است از قطره های آنتی بیوتیک استفاده شود.


انحراف چشم

هرگونه انحراف از هم‌راستایی صحیح چشم‌ها را لوچی یا چپ‌چشمی یا استرابیسم (به انگلیسی: Strabismus) می‌گویند. انحراف چشم عبارت است از عدم هماهنگی حرکت عضلات چشم یا عدم توانایی تمرکز بین دو چشم که باعث می‌شود چشم‌ها در جهات متفاوتی قرار بگیرند. این بیماری یکی از مشکلات شایع چشم پزشکی است و در ۴٪ موارد در گروه سنی اطفال و بزرگسالان دیده می‌شود.


روش درمان

درمان استرابیسم مشابه درمان آمبلیوپی (تنبلی چشم) بوده و هدف ازدرمان، بهبود دید و به دست آوردن بهترین دید ممکن، زیبایی ظاهری و ایجاد بهترین جهت برای چشمها و رسیدن به دید دوچشمی می‌باشد.

درمان شامل تجویز عینک تک دید و در بعضی موارد دو دید، بستن چشم قوی‌تر برای تصحیح عدم توزان تمرکز (باعث می‌شوند چشم ضعیف‌تر به کار بیفتد)، تجویز منشور، بینایی درمانی، تمرینات مربوط به عضلات چشم، سم بوتولینیوم (تنها در بزرگسالان) یا جراحی برای تصحیح وضعیت عضلات چشم باشد.

در هنگام جراحی، میزان نیروی عضلات در یک یا دو چشم تنظیم می‌شود. مثلاً در جراحی ایزوتروپی، ممکن است عضله داخلی محکم تر را از چشم جدا نموده و مقداری عقب‌تر مجدداً به چشم وصل نمایند. این کار اثر کِشنده عضله را تضعیف نموده و امکان چرخش چشم به سمت خارج را فراهم می‌سازد. بعضی اوقات نیز می‌توان برای تسهیل حرکت چشم به سمت خارج، عضله خارجی را کوتاهتر نموده و بدین ترتیب نیروی کِشنده آن را افزایش داد. درصورت نیاز نوزاد، توصیه می‌شود جراحی اصلاحی استرابیسم هر چه سریعتر صورت گیرد.

در بزرگسالان درمان جراحی فقط برای زیبایی ظاهری مناسب است، مگر آنکه پس از بینایی درمانی صورت گیرد. تزریق سم بوتولیسم به عضلات چشم (به داخل عضله منقبض شده) دربرخی موارد کارساز می‌باشد. در برخی موارد پزشک برای درمان کمتر بسته نگاه داشتن چشم را تجویز می‌کند که بهترین کار انجام دستورهای اوست


چشم پزشكي روش درمان


بلفاروپلاستی پلک بالا

یکی از رایج‌ترین روش‌های درمانی چین و چروک و هم چنین عمل‌های زیبایی صورت بلفاروپلاستی پلک بالا است. پلک فوقانی دقیقاً محلی است که پیشانی، ابرو و چشم به نوعی با هم پیوند زده می‌شوند در نتیجه زیبایی پلک بالایی تأثیر به سزایی در زیبایی کل صورت خواهد داشت.

هدف کلی عمل بلفاروپلاستی پلک بالا ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد به عنوان مثال ممکن است بلفاروپلاستی پلک بالا جنبه درمانی داشته باشد و برای حذف غدد چربی زائد در پلک‌ها استفاده گردد.


چشم پزشكي بلفاروپلاستی پلک بالا



اخبار
.تمامی حقوق این وب سایت متعلق به بیمارستان مادر و کودک می باشد
طراحي و اجرا: واحد فناوري اطلاعات بيمارستان مادر و كودك غدير