کمردرد بعد از زایمان

تعداد بازديد: 1339
بيمارستان مادر و كودك غدير كمردرد بعد از زايمان بدن زنان در طول دوران بارداری و بعد از زایمان، تغییرات زیادی می کند. به همین دلیل، بدن این افراد اعمال خاصی را نیاز دارد تا دوباره به حالت اولیه و فعال خود برگردد. علاوه بر این موارد، مادران جوان ممکن است بعد از تولد نوزاد خود، نگرانی های جزئی را نیز در مورد بدن خود تجربه کنند.اگر بعد از زایمان دچار کمردرد شده‌اید، باید بدانید که شما تنها نیستید و تقریبا 50 درصد از خانم‌ها چند ماه اول بعد از زایمان دچار کمردرد می‌شوند.


چرا بعد از زایمان کمر درد دارم؟

کمر درد زنان بعد از تولد نوزاد، که با عنوان کمر درد بعد از زایمان شناخته می شود، معمولا به دلیل ایجاد تغییرات فیزیکی بدن در دوران بارداری رخ می دهد. همچنین، برخی دردها هم ممکن است از دوران بارداری به دوران بعد از زایمان منتقل شود. همه ما می دانیم که تولد نوزاد، یک فرایند جادویی و همچنین، یک رویداد آسیب زا در بدن همه زنان محسوب می شود، زیرا عضوی که (به ویژه جنین) که قبلا به آن متصل شده بود، با ایجاد فشار زیاد و هل دادن، از آن جدا شده و خارج می گردد. در بیشتر موارد، دلیل اصلی بروز کمر درد بعد از زایمان این است که بدن فرد به دلیل تحمل استرس و فشار فیزیکی زایمان طبیعی خسته شده و یا آسیب می بیند. البته نباید فراموش کرد که علاوه بر عامل ذکرشده، دلایل بسیار دیگری نیز در بروز این مشکل در دوران بعد از زایمان زنان موثر است. در دوران بارداری بدن با ترشح هورمونی که مفاصل و رباط‌ها را در لگن شل می‌کند تا عبور نوزاد از کانال زایمان را راحت‌تر کند، آرامش پیدا می‌کند. متاسفانه این بی‌ثباتی خطر التهاب و سواستفاده از مفصل را نیز افزایش می‌دهد که می‌تواند منجر به کمردرد شود. سطح هورمون ریلکسین بعد از زایمان به مدت سه تا چهار ماه بالا باقی میمانند و بعد از بازگشت به حالت عادی کمردرد نیز فروکش می‌کند.

رحم زنان در دوران بارداری بیش از حد گسترش یافته و عضلات شکمی را تضعیف می کند. این تغییر باعث ایجاد فشار اضافی برای روی پشت بدن شده و ممکن است در برخی زنان منجر به بروز درد در ناحیه پشت بدن شود. یکی دیگر از علل رایج بروز کمر درد در طی دوران بعد از زایمان زنان وزن اضافی مادر در دوران بارداری است که ممکن است در طول دوره بعد از زایمان نیز افزایش یابد و فشار زیادی را روی ناحیه پشت بدن آن ها ایجاد کند. علاوه بر این موارد، انجام فرآیند زایمان فشار شدیدی در پشت گردن مادر باردار ایجاد نموده و بلافاصله بعد از زایمان می تواند درد زیادی را در ناحیه پشت بدن و گردن او ایجاد کند.


چه زمان کمردرد از بین نمی‌رود؟

در طول سه سال بعد از حاملگی، تقریبا 20 درصد از خانم‌هایی که علائم کمردرد بعد از زایمان داشتند، از درد مداوم گزارش می‌کنند. اگر درد شما 6 ماه بعد از زایمان همچنان ادامه داشته باشد باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. برای درد طولانی مدت کمر، علت غالبا موقعیتی است مانند وضعیتی که در دوران بارداری به آن مبتلا می‌شوید.


چرا کمردرد شب‌ها تشدید می‌شود؟

هنگامی که فعالیت‌هایی انجام می‌دهد که منجر به تحمل وزنتان در طول روز می‌شود، مفاصل به طور فزاینده‌ای متورم و تحریک می‌شوند به همین دلیل درد بیشتری در پایان روز متحمل می‌شوید.


درمان کمردرد بعد از زایمان

شما می توانيد با به کار بردن برخی ترفندهای ساده کمر درد بعد از زایمان را در بدن خود از بین برده و یا از بروز آن جلوگیری كنيد. این نکات عبارتند از:
  1.  در دوران بارداری سعی کنید که وزن خود را در اندازه متعادل نگه دارید، زیرا طبق نتایج تحقیقات اخیر محققان گمان می رود که چاقی مادر نقش مهمی در ایجاد کمر درد بارداری و بعد از زایمان داشته باشد.
  2.   اطمینان حاصل کنید که در طول دوران بارداری و بعد از زایمان حتما ورزش می کنید، زیرا انجام فعالیت بدنی متعادل باعث بهبود روند سلامت عضلات و رباط ها در بدن مادر باردار شده و به انعطاف پذیری آن ها کمک زیادی می کند.ورزشهای مناسب دوران بارداری را در این مطلب بخوانید.
  3.   نکته مهم دیگر در کاهش کمر درد بعد از زایمان در زنان این است که بلافاصله بعد از زایمان بگذارید تا افراد خانواده یا یک سازمان حرفه ای کمک اضافی به شما کرده و در انجام کارهای خانه و نوزاد شما را یاری کنند، زیرا ارزش آن را خواهد داشت.
  4.   از برداشتن وسایل سنگین در طول دوران بارداری و بعد از زایمان اجتناب کنید، تا بدن زمان مناسبی را برای بهبودی خود به دست بیاورید.
  5.   حتما در دوران بارداری و بعد از زایمان برای نشستن، موقعیت مناسبی را پیدا نمایید. این حالت به ویژه در زمان تغذیه نوزاد با شیر مادر بسیار است، زیرا مادران در این حالت تمایل زیادی به خم شدن داشته و برای نزدیک شدن به نوزاد خود، موقعیت مناسب بدن را به هم می زنند. مادران به جای خم شدن جهت نزدیکی زیاد به نوزاد خود، بهتر است در هنگام تغذیه او با شیر مادر، یک بالش در پشت سر او بگذارند.
  6.   همیشه به عنوان یک زن باردار یا زائو سعی کنید کفش راحت بپوشید. از پوشیدن کفش های پاشنه بلند و نامناسب حداقل برای چند ماه بعد از زایمان خودداری نمایید.
  7.   از حمل کردن کودک بلافاصله بعد از زایمان خودداری کنید، زیرا در آغوش گرفتن کودک نوپا فشار زیادی را به ران پا وارد می کند. هنگام مسافرت هم می توانید از سبد حمل نوزاد برای انتقال فرزند خود استفاده نموده و از همسر یا افراد دیگر خانواده برای این کار کمک بگیرید.
  8.   هرگز دست های خود را به صورت ایستاده برای بلند کردن کودک خود دراز نکنید. می توانید بعد از نشستن به حالت چمباتمه به کودک خود نزدیک شده و سبعد به آرامی او را در بغل بگیرید.
  9.   سعی کنید همیشه در هنگام خوابیدن در یک موقعیت راحت و مناسب قرار گیرید و از تعدادی بالش اضافی برای حمایت از قسمت های مختلف بدن خود استفاده کنید.
  10.   در نهایت، نکته مهم دیگری که باید همه زنان زائو به خاطر داشته باشند، این است که انجام ورزش یوگا و تمرینات آرام سازی بدن در این دوره می تواند روند بهبود بدن را سرعت ببخشد، زیرا فرد با تمرکز بر روی قسمتهای دردناک بدن مخصوصا بر روی ناحیه پشت و قسمت پایین تر بدن سبب تقویت و انعطاف پذیری عضلات این نواحی خواهد شد.


كمردرد بعد از زايمان درمان کمردرد بعد از زایمان



کمردرد بعد از زایمان#تولد نوزاد#دوران بارداری#علل رایج بروز کمر درد#کمردرد شب‌ها#درمان کمردرد#بعد از زایمان#رفع كمردرد
.تمامی حقوق این وب سایت متعلق به بیمارستان مادر و کودک می باشد
طراحي و اجرا: واحد فناوري اطلاعات بيمارستان مادر و كودك غدير