درباره عمل کولکتومی چه می‌دانید

تعداد بازديد: 7038
بيمارستان مادر و كودك غدير درباره عمل کولکتومی چه می‌دانید کولکتومی لاپاروسکوپیک یا کولکتومی با تهاجم کمتر شامل ایجاد چند شکاف کوچک در شکم است. جراح یک دوربین کوچک را از طریق یک شکاف و ابزار جراحی را از طریق شکاف های دیگر وارد شکم می کند. جراح در حالی که از ابزار برای آزاد کردن کولون از بافت های احاطه کننده استفاده می کند، تصاویر موجود در نمایشگر را مشاهده می کند. حال روده بزرگ از طریق یکی از شکاف های کوچک به بیرون از شکم آورده می شود. این نوع از کولکتومی امکان انجام جراحی خارج از بدن را فراهم می کند. زمانی که کولکتومی انجام می شود، پزشک مجددا کولون را از طریق شکاف به داخل شکم باز می گرداند.


تعريف عمل کولکتومی(Colectomy)

عمل کولکتومی یک روش جراحی برای برداشتن تمام (کولکتومی کامل) یا بخشی از روده بزرگ است. کولون یا همان روده بزرگ یک اندام بزرگ لوله مانند در انتهای مجاری گوارشی است. جراح ممکن است، کولکتومی را برای درمان مشکلات زیر انجام دهد:
  1.  سرطان کولون
  2.   اختلالات گوارشی
  3.   انسداد کولون
  4.   آسیب در کولون


درباره عمل کولکتومی چه می‌دانید تعريف عمل کولکتومی(Colectomy)


انواع کولکتومی، شامل موارد زیر است:

  1.  كولکتومی توتال که در آن روده بزرگ به طور کامل برداشته می‌شود.
  2.   کولکتومی جزئی که در آن بخشی از کولون برداشته می‌شود. این روش کولکتومی ساب توتال نیز نامیده می‌شود.
  3.   همی کولکتومی شامل برداشت سمت راست یا چپ کولون است.
  4.   پروکتوکولکتومی که شامل برداشت کولون و رکتوم است.
جراحی معمولا به روش‌های دیگری برای اتصال مجدد بخش‌های باقی مانده مجاری گوارشی و دفع مواد زائد از بدن نیاز دارد.


نحوه انجام جراحی

در روز جراحی، فشار خون و تنفس شما مورد بررسی قرار می‌گیرند. شما یک آنتی بیوتیک را از طریق ورید بازو دریافت می‌کنید. حال بر روی تخت مخصوصی دراز می‌کشید. با دریافت داروی بیهوشی عمومی شما در حالتی مانند خواب قرار می‌گیرید تا در طول عمل کولکتومی هوشیار نباشید. جراحی به دو طریق انجام می‌شود:


۱- کولکتومی باز

جراحی کولکتومی باز شامل ایجاد یک شکاف بزرگ در شکم و دسترسی به روده بزرگ است. جراح از ابزار جراحی برای آزاد کردن کولون از بافت‌های احاطه کننده استفاده می‌کند و سپس کولون را به طور کامل یا بخشی از آن برش می‌دهد.


۲- کولکتومی لاپاروسکوپیک:

کولکتومی لاپاروسکوپیک یا کولکتومی با تهاجم کمتر شامل ایجاد چند شکاف کوچک در شکم است. جراح یک دوربین کوچک را از طریق یک شکاف و ابزار جراحی را از طریق شکاف‌های دیگر وارد شکم می‌کند. جراح در حالی که از ابزار برای آزاد کردن کولون از بافت‌های احاطه کننده استفاده می‌کند، تصاویر موجود در نمایشگر را مشاهده می‌کند. حال روده بزرگ از طریق یکی از شکاف‌های کوچک به بیرون از شکم آورده می‌شود. این نوع از کولکتومی امکان انجام جراحی خارج از بدن را فراهم می‌کند. زمانی که عمل انجام می‌شود، پزشک مجددا کولون را از طریق شکاف به داخل شکم باز می‌گرداند.

کولکتومی لاپاروسکوپیک درد و دوره ریکاوری بعد از جراحی را کاهش می‌دهد، اما همه افراد کاندید مناسبی برای انجام این نوع از عمل کولکتومی نیستند. همچنین در برخی موارد جراحی به صورت کولکتومی لاپاروسکوپیک آغاز می‌شود، اما شرایط موجب می‌شود که جراح عمل را به صورت کولکتومی باز ادامه دهد. زمانی که کولون ترمیم شده و یا برداشته می‌شود، جراح مجددا اندام‌های مجاری گوارشی را به هم متصل می‌کند، تا امکان دفع مواد زائد فراهم شود.


عوارض عمل

جراحی ممکن است، عوارض جدی را به دنبال داشته باشد. خطر بروز عوارض به وضعیت سلامت، نوع کولکتومی و رویکرد جراح در انجام جراحی بستگی دارد. به طور کلی، این عوارض عبارتنداز:
  1.  خونریزی
  2.   لخته‌های خونی در ساق پاها (ترومبوز عمقی ورید) و ریه‌ها (آمبولی ریه)
  3.   عفونت
  4.   آسیب به اندام‌های نزدیک کولون مانند مثانه و روده کوچک
  5.   شکاف در بخیه‌ها که بخش‌های باقی مانده دستگاه گوارش را به هم متصل کرده‌اند.



همي كلكتومي#کولونوسکوپی#بیماری کرون#انسداد روده#سرطان روده#كولكتومي كامل#كولكتومي ناقص#عمل کولکتومی#colectomy#hemicolectomy#جراحي كليه و مجاري ادراري#دكتر مسعود اميني#دكتر وحيد حسيني#دكتر فروتن
اخبار
.تمامی حقوق این وب سایت متعلق به بیمارستان مادر و کودک می باشد
طراحي و اجرا: واحد فناوري اطلاعات بيمارستان مادر و كودك غدير