فارنژیت

تعداد بازديد: 4176
بيمارستان مادر و كودك غدير فارنژیت فارنژیت (به انگلیسی: Pharyngitis) یا التهاب گلو، به عنوان یک علامت در بسیاری از بیماری‌های عفونی و التهابی دستگاه تنفس فوقانی دیده می‌شود. این علامت بسیار شایع می‌باشد. بسیاری از عوامل ویروسی و باکتریال و حتی غیرعفونی باعث فارنژیت می‌شوند. فارنژیت می‌تواند باعث ورم لوزه‌ها شود و گاه با تب و سرفه همراه است.


علايم باليني فارنژیت

  1.  عمده ترين علامت باليني عفونت درد در ناحیه حلق است. در موارد خفيف يا اوليه بيماري درد در حين بلع وجود دارد و گاهي بلع دردناك به حدي شديد است كه بيمار از فرو دادن آب دهان نيز خودداري مي كند و در نتيجه ترشحات بزاق در دهان زياد مي شود و گاه از دهان جاري است.
  2.   تب در اكثر موارد وجود دارد.
  3.   ممكن است غدد لنفاوي گردن متورم شود و روي آن ترشحات خوني ديده شود.
  4.   بيماران با عفونت هاي باكتريايي ممكن است استفراغ و بي اشتهايي و راش هاي پوستي همراه با خارش داشته باشند.


فارنژیت علايم باليني فارنژیت


تشخيص بيماري فارنژیت (التهاب گلو)

تشخيص فارنژيت بايد با تست هاي آزمايشگاهي تاييد شود و تنها علايم باليني كافي نيست تست ها شامل كشت خون و گرفتن نمونه از طريق سواپ از مخاط روي لوزه ها مي باشد.


تشخيص فارنژيت بايد با تست هاي آزمايشگاهي تاييد شود و تنها علايم باليني كافي نيست تست ها شامل كشت خون و گرفتن نمونه از طريق سواپ از مخاط روي لوزه ها مي باشد.

در فارنژيت ويروسي از درمان هاي حمايتي استفاده مي شود زيرا آنتي بيوتيك روي ويروس تاثيري ندارد ولي درمان فارنژيت باكتريايي آنتي بيوتيك است.


تغذيه درماني

  1.  از رژيم غذايي مايعات يا غذاهاي نرم در طي دوره بيماري استفاده مي شود.
  2.   نوشيدني هاي خنك و دسرهاي يخ زده مورد استفاده قرار نگيرد.
  3.   از خوردن غذاهاي محرك مانند غذاهاي تند و ترش و اديه دار خودداري شود.
  4.   در حين گلو درد شديد حتي ممكن است بيمار نتواند مايعات كافي از طريق خوراكي دريافت كند كه در چنين وضعيتي مايعات وريدي تجويز مي شود.


مراقبت هاي بيماري:

- بيمار بايد در دوره تب در بستر استراحت كند و تا حد امكان از تخت خارج نشود. - غرغره آب نمك يا نرمال سالين گرم با توجه به شدت گلودرد و جراحت ايجاد شده به كار ميرود. - بيمار را به رعايت بهداشت دهان تشويق كنيد. - دوره آنتي بيوتيك درماني را كامل كنيد. - براي جلوگيري از انتشار عفونت دستمال كاغذي هاي مصرفي را با رعايت موارد احتياط در سطل زباله بريزيد. - روزانه پوست بيمار را حداقل دو بار از جهت بثورات پوستي بررسي كنيدچون فارنژيت ممكن است از علايم ساير بيماري هاي واگير دار مثل سرخك باشد. - پس از هر بار دست زدن به بيمار جهت جلوگيري از انتقال بيماري به سايرين بهداشت دست ها را رعايت كنيد.


منبع: طب كودكان نلسون و اينترنت




فارنژیت#Pharyngitis#التهاب گلو#ورم لوزه‌ها#تاول ته گلو#درمان التهاب حلق#احساس زخم در گلو
اخبار
.تمامی حقوق این وب سایت متعلق به بیمارستان مادر و کودک می باشد
طراحي و اجرا: واحد فناوري اطلاعات بيمارستان مادر و كودك غدير