چگونه زایمان راحتی داشته باشیم؟

تعداد بازديد: 8161
بيمارستان مادر و كودك غدير چگونه زایمان راحتی داشته باشیم؟ شما به عنوان یک مادر باردار، احتمالا داستان های ترسناکی درباره زایمان طبیعی شنیده اید که ممکن است شما را در مورد چگونگی مقابله با دردهای هنگام زایمان طبیعی دچار نگرانی زیاد کرده باشد. خوب، اگر این گونه است، نیازی به نگرانی بیشتر شما نیست ، ما در کنار شما هستیم تا با نگاهی علمی به موضوع زایمان طبیعی خیال شما را راحت کنیم. در حالی که ممکن است برخی از داستان های گفته شده در مورد زایمان طبیعی درست بوده باشد و زایمان طبیعی واقعا کار دشواری به حساب آید، اما اگر اصول بهداشتی رعایت شود، کار زیاد دشوار و دردناکی نخواهد بود. شما به عنوان یک زن باردار می توانید با انجام بعضی نکات اصولی، قبل از شروع درد زایمان و همچنین با به کار بردن راه حل های دارویی با سهولت و سلامتی این کار را انجام دهید.


ورزش کردن

ورزش کردن در دوران بارداری فواید زیادی دارد از جمله اینکه نمی گذارد وزن تان خیلی بالا برود. در ضمن از افسردگی های دوران بارداری هم پیش گیری می کند، اما تحقیقات جدید نشان داده زنان بارداری که هفته ای ۳ بار و هر بار ۵۰ دقیقه حرکات ایروبیک در آب را انجام می دهند، هنگام زایمان درد کمتری دارند. بهتر است با پزشک متخصص زنان خود مشورت کنید و اگر نظر او مساعد بود، زیرنظر مربی آگاه و با تجربه حرکات ایروبیک را انجام دهید. لازم نیست مدت انجام حرکات طولانی باشد؛ تنها ۳۰ دقیقه تمرینات ایروبیک در روز کافی است.


تکنیک های تن آرامی

با شروع درد زایمان مهم ترین قسمتی را که می توانید آرام کنید، ذهن تان است. اگر از درد و زایمان بترسید، عصبی می شوید. این حالت درد را شدیدتر می کند و همین درد بیشتر، عصبی ترتان می کند. بین هر دو درد بهتر است آرامش داشته باشید و از اینکه اکنون درد ندارید لذت ببرید نه این که به درد چند دقیقه قبل تان بیاندیشید و خودتان را اذیت کنید.


پزشکی انتخاب کنید که به او اطمینان داشته باشید

بااینکه هیچ کس بهتر از خود شما بدنتان را نمی‌شناسد، حتی اگر خودتان پزشک زنان و زایمان باشید، باز هم به کمک یک ماما یا متخصص در طی زایمان واژینال یا طبیعی احتیاج دارید. به همین خاطر بهتر است پزشکی را پیدا کنید که از کار او مطمئن هستید.


با پزشک صریح باشید

توانایی برقراری ارتباط مناسب، کلیدی‌ترین ویژگی یک ماما خوب است. مطمئن شوید که ماما یا پزشکتان کسی باشد که به حرف‌ها و خواسته‌هایتان اهمیت بدهد. آیا می‌توانید به راحتی به او بگویید که دوست دارید زایمان چطور پیش برود؟ آیا او به تمایل شما به زایمان در فضای خاصی اهمیت می‌دهد؟ اگر قرار باشد در برقراری ارتباط با پزشک مشکل داشته باشید، در طول زایمان دچار استرس می‌شوید و اگر استرس داشته باشید، در حین زایمان درد بیشتری نیز خواهید داشت.


به اندازه دونفر نخورید

گمان نکنید که بارداری، زمانی برای خوردن است. قرار نیست شما به جای دونفر بخورید بلکه باید به جای ۱.۱ نفر بخورید. اضافه‌وزن بالا در بارداری، علاوه بر اینکه می‌تواند خطر چاقی در کودکتان را بالا ببرد، با پیچیدگی‌های بارداری مانند خطر سزارین در ارتباط است. هرچه اضافه‌وزن شما بیشتر باشد، وزن کودکتان هم بالاتر می‌رود و ممکن است دیگر نتوانید به صورت طبیعی زایمان کنید.


از توپ زایمان استفاده کنید

اگر در جایی زایمان می‌کنید که این امکان وجود دارد تا از توپ استفاده کنید، از پزشکتان درخواست کنید. مطالعات نشان می‌دهند که زنانی که از توپ بزرگ در طی زایمان استفاده می‌کنند (نشستن بر روی توپ و باز کردن پاها در دو طرف توپ)، زایمان کوتاه‌تری دارند و احتمال اجبار به سزارین در آن‌ها کمتر است. این کار به دهانه رحم در باز شدن کمک می‌کند.


تنفس

برای اینکه آرامش خود را حفظ کنید باید به نفس کشیدن تان دقت کنید، درست انگار در کلاس ورزش هستید و مربی تاکید می کند هنگام بلند کردن وزنه ها نفس عمیق بکشید. تنفس عمیق و با تمرکز باعث کاهش درد و استرس های شما می شود. از اینکه هنگام نفس کشیدن صداهای عجیب غریب از دهان تا ن در بیاید، خجالت نکشید. بهتر است به جای فریاد های پشت هم و عصبی، نفس های عمیق بکشید و با صدایی بم ناله کنید. این روش گلو را تنگ و فشرده می کند، البته اگر زایمان اول تان است ممکن است نتوانید این روش را پیاده کنید در هر صورت هر جور که راحتید صدای تان را بیرون بدهید.


خواب و استراحت کافی

اگر از آن دسته زنانی هستید که بیش از ۸ ساعت در روز کار می کنید، مسئولیت خانه هم بر دوش تان است و استراحت کافی هم ندارید، باید بگوییم هنگام زایمان حسابی درد خواهید کشید. در دوران بارداری هرچه بیشتر استراحت کنید هنگام زایمان راحت تر خواهید بود. محققان دانشگاه کالیفرنیا دریافته اند زنانی که در دوران بارداری کمتر از ۶ ساعت در شبانه روز می خوابند درد زایمان بسیار سخت و شدیدتری دارند و به احتمال ۵/۴ برابر دیگر مادران باردار به عمل سزارین نیاز پیدا می کنند. اگر بزرگی شکم نمی گذارد شب ها راحت بخوابید می توانید بالشی را زیر کمر و پاهای تان قرار دهید تا درد این نواحی کمتر شود. همچنین در این دوران به وضعیت های نافرم و همچنین روی کاناپه، مبل راحتی و صندلی هایی که پشتی متحرک دارند، نخوابید.


ماساژ

شاید ماساژ را دست کم بگیرید و اصلا حین زایمان متوجه اثراتش نشوید، اما همین که همسرتان شقیقه ها، پشت، دست ها یا پاهای تان را ماساژ دهد، احساس بی پناهی و تنهایی که حین زایمان به شما دست می دهد، برطرف خواهد شد.


استفاده از بطری آب گرم یا یک کیسه آب سرد حین زایمان طبیعی

شما به عنوان یک خانم که در حال زایمان طبیعی هستید، می توانید درد زایمان، درد دست ها و پاها و حتی کمر درد خود را با گذاشتن یک بطری آب گرم و یا یک کیسه آب سرد بر روی این مواضع، بسیار کاهش دهید. فراموش نکنید که شما می توانید گرفتگی عضلات خود را هم با این راه حل طبیعی به راحتی برطرف نمایید.


چه زماني درد نشانه زايمان است؟

اگر تا هفته 37 بارداري دردهاي گاه و بي گاه شكم را تجربه مي كنيد، نگران نباشيد. احتمال اينكه اين دردها هيچ عارضه اي را به همراه نياورند، زياد است. اما دردهاي شكمي بعد از هفته 37، ممكن است از انقباضات رحمي كه نشان دهنده نزديك بودن زايمان هستند خبر بدهند.



زايمان راحت#زایمان راحتی داشته باشیم#زایمان طبیعی#دوران بارداری#ورزش کردن#زن باردار#توپ زایمان#سزارین#زایمان کوتاه‌تر#ماساژ#نشانه زايمان
اخبار
.تمامی حقوق این وب سایت متعلق به بیمارستان مادر و کودک می باشد
طراحي و اجرا: واحد فناوري اطلاعات بيمارستان مادر و كودك غدير