خارج کردن کلیه : نفرکتومی (nephrectomy)

تعداد بازديد: 7496
بيمارستان مادر و كودك غدير خارج كردن كليه : نفركتومي (nephrectomy) نفرکتومی به عمل جراحی کلیه ها (برداشتن كليه) گفته می شود. سه گروه اصلی برای عمل جراحی نفرکتومی عبارتند از نفروکتومی ساده، نفروکتومی جزئی و نفروکتومی رادیکال. جراحی نفرکتومی ساده حذف کلیه همراه با یک بخش کوچک از لوله است که کلیه را به مثانه متصل می کند (حالب). در نفرکتومی جزئی، تنها بخش کوچکی از کلیه برداشته می شود. در جراحی نفرکتومی رادیکال حذف کلیه ها، چربی های اطراف، فاسیا، غدد لنفاوی و دو سوم از حالب است. این عملیات را می‌توان از طریق برش جانبی (پهلو)، پشت (شعاع)، و یا شکم انجام داد. امروزه نفرکتومی لاپاروسکوپی به طور فزاینده ای به عنوان جایگزین نفرکتومی متعارف استفاده می شود.
به عمل جراحي برداشتن قسمتي يا همه كليه نفركتومي گويند كه به علل مختلف از جمله سرطان کلیه ، وجود سنگهای بزرگ در کلیه، كيست دار بودن كليه ، صدمه دیدن کلیه و کوچک بودن کلیه و ... انجام مي شود.


نحوه انجام دادن عمل جراحي:

پس از بیهوشي كامل و شل كردن ماهيچه هاي بدن عمل جراحي شروع مي شود که شما در طی عمل جراحی، هیچ گونه دردی را احساس نمي کنید. جراح برشی در پهلو و قسمت تحتانی کمر و یا جلوی شکم ایجاد می کند و کلیه را از اندام های اطراف آن جدا می کند. در نفرکتومی ساده، جراح کلیه را از ورید، شریان، حالب (لوله ای که از کلیه به مثانه اتصال دارد) و بافت چربی اطراف آن جدا می کند و آن را خارج می گرداند. سپس ورید، شریان و حالب را بخیه می زند و می بندد. اگر کلیه سرطانی شده باشد، نفرکتومی رادیکال انجام می دهند. در نفرکتومی رادیکال بافتهای اطراف کلیه (چربی و گره های لنفاوی)، غده فوق کلیه و حالب را هم بر می دارند.


عوارض عمل جراحي:

  1.  احتمال عفونت و خونریزی
  2.   احتمال آسیب به طحال، غده فوق کلیه یا پانکراس در حین عمل
  3.   ممکن است به اعصاب ناحیه برش جراحی فشار وارد شود و یا این اعصاب قطع گردند و این آسیب برای ماهیچه های کمرتان مشکل ایجاد می کند. ممکن است سبب فرو رفتن یک طرف از شکمتان شود. ممکن است حس ناحیه اطراف برش جراحی را از دست بدهید. این شرایط ممکن است موقتی یا دائمی باشد.
  4.   عملکرد کلیه تان قبل از عمل جراحی آزمایش می شود. اگر کلیه دیگرتان ضعیف باشد، پزشکتان قبل از عمل درباره این خطر ویژه با شما صحبت می کند. ممکن است نیاز به دیالیز داشته باشید. دیالیز یک روش مکانیکی برای انجام کاری است که کلیه هایتان به طور معمول انجام می دهند.


مراقبت هاي بعد از عمل جراحي:

ممکن است به مدت 3 تا 7 روز در بیمارستان بستری باشید. یک کاتتر (لوله) را به مدت چند روز داخل مثانه شما می گذارند تا ادرار تخلیه گردد و فشار کم شود. این کاتتر قبل از ترخیص شما، خارج می گردد. احتمال دارد با يك لوله در قسمت پهلو ها ترخيص شويد كه تا چند روز پس از عمل جراحي، در آن ناحيه باقي ميماند تا ترشحات محل عمل تخليه شوند.
در طول دو هفته اول بعد از عمل، به انجام فعالیت سبک مثل پیاده روی تشویق می شوید. از فعالیت های سنگین مثل وزنه برداری در6 هفته اول بعد از عمل اجتناب کنید. پس از آن، طبق دستور پزشک خود، آرام آرام کارهای سنگین تر را شروع کنید. حذف یک کلیه ممکن است عملکرد کلیوی شما را کاهش دهد و سبب می شود هنگام مصرف دارو با مشکلاتی روبرو شوید.به همين دليل داروهاي مصرفي از اين به بعد با احتياط بيشتر مصرف شود تا از بروز مسموميت كليوي پيشگيري شود..
پس از عمل جراحي مايعات به ميزان كافي مصرف شود(8 ليوان آب در 24 ساعت تقريبا برابر 1.5 تا 2 ليتر).
داروها سر ساعت مصرف شوند. داشتن سرفه هاي موثر و تنفس عميق پس از عمل جراحي ضروري است.
در صورتيكه هيچ لوله اي به شما متصل نبود، حمام كردن دو روز پس از ترخيص مانعي ندارد.


در صورت بروز هر يك از اتفاق هاي زير به مراكز درماني مراجعه نمائيد:

  1.  تب بیشتر از 8/37 درجه سانتی گراد داشتید.
  2.   حالت تهوع داشتید یا شروع به استفراغ کردید.
  3.   اگر درد زیادی داشتید. اما درد و سوزش و خارش مختصر ناحيه جراحي طبيعي بوده و با استفاده از داروي مسكني كه براي شما نسخه شده و مصرف مي نماييد درد كاهش يافته و تسكين مي يابد.
  4.   به طور غیر معمول ضعیف شدید.
  5.   زخمتان ترشحات داشت یا خونریزی کرد.
  6.   نفس هایتان کوتاه شد.
  7.   در هنگام عبور ادرار مشکل داشتید.
  8.   پا و مچ پایتان شروع به تورم کرد.


منابع

  1.  كتاب بررسي و اقدامات پرستاري جهت پركتيشنر هاي پرستاري تاليف دكتر غضنفر رفيعي و همكاران- 1390
  2.   سايت www.nursing consult.com
  3.   Mosby’s Genitourinary Disorders, Clinical Nursing and Urological Nursing 3rd Edition, Urological Nursing



خارج كردن كليه#نفركتومي#nephrectomy#جراحی کلیه#نفرکتومی ساده#نفرکتومی رادیکال#سرطان کلیه#سنگ كليه#برداشتن كليه

 

اخبار
.تمامی حقوق این وب سایت متعلق به بیمارستان مادر و کودک می باشد
طراحي و اجرا: واحد فناوري اطلاعات بيمارستان مادر و كودك غدير