اورولوژی چیست

تعداد بازديد: 4635
بيمارستان مادر و كودك غدير اورولوژی چیست اورولوژی شاخه ای از علم پزشکی است که با جراحی و درمان سیستم دفع ادراری مردان و زنان و همچنین اورگان های تولید مثل مردان سروکار دارد ولی در زنان اورولوژی دخالتی در دستگاه ژنیتال و تولید مثل زنان ندارد. به پزشکی که در این شاخه پزشکی تخصص دارد اورولوژیست یا متخصص اورولوژی می گویند. یک متخصص اورولوژی پس از پایان دانشکده پزشکی حداقل ۵ سال باید دوره رشته اورولوژی را طی نماید تا به درجه اورولوژیست نائل شود. بعد از این ۵ سال متخصص می تواند دوره فوق تخصص را که ۱ تا ۳ سال دیگر طول می کشد در شاخه های مختلف اورولوژی بگذراند.


متخصص اورولوژی کیست؟

متخصصین اورولوژی (Urologist) در زمینه تشخیص، درمان و کنترل اختلال‌های دستگاه ادراری آموزش می‌بینند. تخصص اورولوژی (Urology) به اندام‌هایی چون کلیه، حالب، مثانه، میزراه (مجرای خروج ادرار) و اندام‌های تناسلی مردان شامل بیضه‌ها، اپیدیدیم، وازدفران، کیسه منی (وزیکول سمینال)، پروستات و آلت می‌پردازد. جراحی اورولوژی ترکیبی از اقدام‌های جراحی لگن ـ کولون (روده بزرگ)، دستگاه ادراری ـ تناسلی و اندام‌های زنانه است که با هدف درمان انسدادها، نقص عملکردها، توده‌های بدخیم و بیماری‌های التهابی انجام می‌شود.


اورولوژی چیست متخصص اورولوژی کیست؟


اعمال جراحي اورولوژی

- سیستوسکوپی (برداشتن مثانه)
- ترمیم فتق
- ترمیم فتق مغبنی
- جراحی واریکوسل (واریکوسلکتومی)
- برداشتن هیدروسل (هیدروسلکتومی)
- ترمیم هیپوسپادیاس
- برداشتن کلیه
- درمان سنگ کلیه
- پیوند کلیه
- لیتوتریپسی (سنگ شکنی)
- پروتز آلت
- افزایش طول آلت
- برداشتن غده پروستات
- جراحی بی‌اختیاری استرسی
- تثبیت بیضه
- برداشتن بیضه
- وازکتومی
- وازکتومی معکوس
- ترمیم فیستول وزیکو واژینال
- رفع کجی آلت
جراحی هایی که در رشته اورولوژی صورت می گیرند بسیار زیاد هستند و در بسیاری از مواقع از تکنولوژی پیشرفته در جراحی استفاده می شود. این جراحی ها می توانند به صورت باز باشند که قسمتی از بدن به وسیله تیغ جراحی باز می شود و به صورت بسته که با دستگاهی به نام لاپاروسکوپ انجام می شود و این دستگاه از سوراخ کوچک وارد بدن بیمار می شود و جراحی با این دستگاه انجام می شود، اگرچه در مقایسه با جراحی باز و لاپاروسکوپی، از نظر شانس موفقیت درمانی تفاوت چشمگیری ندارد و فقط بیمارانی که با لاپاروسکوپ عمل می شوند، از بیمارستان در مقایسه با عمل باز زودتر ترخیص می شوند. در مواردی از تکنولوژی دیگری به نام روباتیک هم در عمل ها استفاده می شود، که این دستگاه ها می تواند دقت بالایی داشته باشند.


اهداف جراحی اورولوژی

عارضه‌های شایعی که جراحی اورولوژی را ضروری می‌سازد مواردی چون آسیب‌دیدگی نخاع، آسیب‌دیدگی اندام‌های لگن، بیماری‌های گوارشی مزمن و مجاری ادراری و التهاب و عفونت پروستات را شامل می‌شود که همگی منشأ نوروژنیک دارند. بیماری‌های مزمن و بدخیم شایع دیگری نیز وجود دارد که جراحی بزرگ کردن یا قطع یا رفع انسداد برای درمان آن‌ها مفید است. این دسته از عارضه‌ها دستگاه‌های تناسلی، کلیوی و گوارشی را درگیر می‌کنند.

پیشرفت‌های به دست آمده در سیستم‌های تشخیصی اورودینامیک (نوار مثانه) تحول چشمگیری را در جراحی اورولوژی ایجاد کرده است. تغییرات حاصل شده و دستاوردهایی چون لاپاراسکوپی، معاینه آندوسکوپی سرطان روده (کولون)، عمل‌های پروتز و روش‌های تصویربرداری برای جراحی اورولوژی بسیار سودمند بوده است. این پیشرفت‌های تصویربرداری و جراحی تخصص اورولوژی را به مرحله بسیار فعال و کارآمدی رسانده است و هر ساله روش‌های جراحی جدیدی را به متخصصین و بیماران ارائه می‌دهد.


تشخیص و آمادگی قبل از جراحی اورولوژی

آزمایش‌ غالباً به این منظور انجام می‌شود که مشخص شود آیا انجام جراحی باز بر روی بیمار بهتر است یا جراحی بسته لاپاراسکوپی. انجام آزمایش خون برای بررسی وجود بعضی سرطان‌ها و آزمایش‌های عملکردی برای بررسی اندام‌های آسیب دیده لازم است. سونوگرافی یا رادیوگرافی نیز تصاویری را از ناهنجاری‌های داخلی ارائه می‌دهد.

سیستوسکوپی غالباً در جراحی حالب و مثانه کاربرد دارد. در این عمل وسیله تلسکوپ مانند باریکی مستقیماً وارد مثانه می‌شود. نوار مثانه (تست اورودینامیک) و اسفنکتر شیوه پر و خالی شدن مثانه را نشان می‌دهد. متخصص با انجام معاینه انگشتی مقعد اختلال‌های پروستات را تشخیص می‌دهد، یعنی این که متخصص انگشت دستکش پوشیده و لغزنده را برای لمس کردن غده پروستات وارد مقعد می‌کند.



اورولوژی#متخصص اورولوژی#اورولوژیست#اعمال جراحي اورولوژی#اعمال جراحي اورولوژی#سیستوسکوپی#غده پروستات#رفع کجی آلت#درمان سنگ کلیه#Urology#Urologist
اخبار
.تمامی حقوق این وب سایت متعلق به بیمارستان مادر و کودک می باشد
طراحي و اجرا: واحد فناوري اطلاعات بيمارستان مادر و كودك غدير