جراحی اسلیو معده

تعداد بازديد: 14684
بيمارستان مادر و كودك غدير جراحی اسلیو معده معده برداری (sleeve gastrectomy) یکی از انواع روش‌های جراحی چاقی محسوب می‌شود که در آن قسمت بزرگی از بخش قابل ارتجاع معده (حدود ۸۵٪) شامل قسمتی از معده که هورمون گرلین (Ghrelin) (هورمونی که نقش بسزایی در ایجاد اشتها دارد یا همان هورمون گرسنگی) ترشح می کند، توسط لاپاروسکوپ خارج می‌گردد و قسمت باقی مانده معده كه یک لوله است و حجم کمی دارد، با منگنه های تیتانیومی ویژه این عمل ها ترمیم می شود ، در نتیجه کاهش حجم معده سبب جلوگیری از پرخوری فرد و سبب کاهش وزن وی می‌گردد. این محدودیت با تغییراتی نامحسوس تا پایان عمر باقی می ماند و جراحی در یک سال اول باعث کاهش وزن قابل توجه فرد شده و در ادامه این کاهش وزن را به همین صورت نگه می دارد.


جراحی اسلیو معده چيست؟

جراحی اسلیو معده به یک روش درمانی محبوب در میان بیماران مبتلا به چاقی مرضی که به دنبال کاهش وزن هستند، تبدیل شده است. این عمل جراحي، برگشت ناپذیر است و فرد 60 درصد از وزن اضافی بدنش را از دست می دهد. با انجام این عمل بدن قابلیت تولید هورمون گرسنگی (گرلین) را از دست می دهد. رژیم غذایی اسلیو معده برنامه چند فازی است که فرد را برای جراحی آماده و بعد از آن ریکاوری می کند و به سبک زندگی سالم غذا می خورد. در این روش که معمولاً با لاپاروسکوپی انجام می‌شود، جراح حدود 80 تا 85 درصد از معده را با دستگاهی که همزمان برش و دوخت را انجام می دهد برداشته و از شکم خارج مي كند. در نهایت یک معده لوله‌ای شکل و شبیه آستین که می‌تواند مواد غذایی بسیار کمتری را درون خود جای دهد، باقی می‌ماند. این روش بیشتر در افراد دارای شاخص توده بدنی بالاتر از 40 و مبتلا به چاقی گلابی شکل پیشنهاد می‌شود.


جراحی اسلیو معده جراحی اسلیو معده چيست؟


مزاياي عمل جراحي اسليو

  1.  از جمله مزایای این روش آسانتر بودن تکنیک جراحی و طول عمل کمتر نسبت به عمل های ترکیبی مي باشد همچنين در این عمل، عوارض اعمال جراحي بزرگی چون بای پس وجودندارد؛ مانند زخم حاشیه آناستوموز، انسداد رودهو غیره (گاها در بیمارانی که چربی داخل شکم خیلی زیاد باشد یا سایز کبد به دلیل چرب بودن خیلی بزرگ و سنگین باشد هنگامی که ورود به شکم انجام می شود جراح امکان انجام عمل های ترکیبی را بدلیل عدم امکان تغییر محل روده و دید ناکافی ندارد لذا عمل بیمار دو مرحله ای می شود. در مرحله اول عمل اسلیو انجام می شود و پس از گذشت 8 ماه الی یکسال و کاهش وزن و بهبود اناتومی داخل شکمی، مرحله دوم عمل و تبدیل اسلیو به یکی از عمل های ترکیبی انجام می گیرد. البته در بسیاری از موارد بیمار به همان مرحله اول "اسلیو معده" پاسخ کافی داده و نیاز به انجام مرحله دوم نمی باشد.)
  2.   بدون سندرم دامپینگ است (در سندروم دامپینگ، نظم طبیعی برای هضم غذا وجود ندارد و غذا در عرض مدت زمان کوتاهی از معده وارد روده ی کوچک می شود به همین دلیل مشکلات گوارشی متعددی پس از غذا خوردن آغاز می گردد که با نام سندروم دامپینگ شناخته می شود.)
  3.   مشکلات ناشی از وجود جسم خارجی (یعنی حلقه)، وجود ندارد؛ مانند سُر خوردن و رسوخ حلقه و انسداد معده که اینها در عمل باندینگ ممکن است ایجاد شود و نیز مراجعات مکرر پس از عمل نیز ضرورتی ندارد.
  4.   حفظ روده در مسیر گوارشی
  5.   عدم نیاز به جاگذاری جسم خارجی در بدن
  6.   مسیر عبور غذا کاملاً طبیعی بوده و در کاهش وزن مؤثرتر از روش باندینگ است.
  7.   عمل به روش لاپاراسکوبی انجام می‌شود که روشی ساده‌تر و زمان آن کوتاه است.
  8.   در صورت عدم پاسخ مناسب به درمان، قابل تغییر به روش‌های دیگر نظیر بای پس و دئودنال سوئیچ است.


معایب عمل جراحي اسلیو

  1.  احتمال کاهش وزن ناکافی
  2.   احتمال نیاز به عمل دوم در افراد با BMI بيشتر از 55
  3.   در افراد ریزه خوار و شیرینی خوار غالب، ابتدا پاسخ ایده ال نمی دهد به عنوان مثال اگر فردی 50 کیلوگرم اضافه وزن داشته باشد و بیشتر ریزه خوار یا شیرینی خوار باشد و تحت عمل اسلیو قرار گیرد ممکن است نهایتا 20 تا 25 کیلوگرم از اضافه وزن خود را (حدود 40 تا 50 درصد) از دست داده و خیلی زود دچار توقف کاهش وزن شود. در این موارد توصیه به عمل های ترکیبی می شود.
  4.   خط استاپلر بلند(دستگاهی است که جهت قرار دادن گیره‌های منگنه‌ای جراحی بر روی پوست کاربرد دارد. این گیره‌ها جهت نزدیک نمودن لبه‌های پوست،اتصال (آناستوموز) یا حذف بخشی از بافت معده یا روده مورد استفاده قرار می‌گیرد.این دستگاه معمولاً پلاستیکی بوده و حاوی تعدادی سوزن منگنه استریل می‌باشد.) و احتمال عوارض ناشی از آن (خونریزی لیک)
  5.   عمل جراحي اسلیو غیرقابل برگشت است.


مراقبتهای پس از عمل جراحي اسليو (Sleeve)

  1.  در روز دوم پس از عمل از بیماران در بخش رادیولوژی، عکسبرداری با ماده حاجب خوراکی به عمل می‌آید و چنانچه معدهٔ موزی شکل، بدون نشت از محل استاپلرها مشاهده گردد، درن شکمی که در مجاورت آن قرار دارد خارج و رژیم مایعات صاف شده و رقیق شروع می‌شود.
  2.   بیماران تا دو هفته پس از عمل فقط بایستی از مایعات صاف شده با حجم کم و جرعه جرعه استفاده کنند؛ از هفته دوم به بعد رژیم سبک و نرم شروع شده و به تدریج به شکل عادی به خوردن غذاهای معمولی می‌پردازند.
  3.   بیماران بایستی از مصرف غذاها با حجم زیاد و نیز نوشابه‌های گازدار (به دلیل ایجاد ناگهانی حجم) خودداری کنند، در این صورت خصوصاً در روزهای اول پس از عمل منجر به ایجاد عارضه نشت معده و به‌طور دیررس منجر به دردهای معده و افزایش تدریجی حجم آن می‌شود و کاهش وزن را با کندی یا توقف مواجه می‌نماید.


بايد در نظر داشت كه پرخوري، معده را در مسير چاقي قرار خواهد داد و احتمال ايجاد كشش درون معده و بزرگ شدن آن وجود دارد كه با رعايت چند نكته مي توان از اين مسئله جلوگيري كرد:

  1.  مصرف وعده و ميان وعده هاي سالم و كوچك هنگام احساس گرسنگي.
  2.   (همراه غذا آب ميل نشود ) در صورت نوشيدن آب: يك ساعت قبل و يك ساعت بعد از خوردن غذا استفاده شود.
  3.   عدم مصرف نوشيدني و نوشابه هاي گازدار



جراحی اسلیو معده#sleeve gastrectomy#هورمون گرسنگی#Ghrelin#لاپاروسکوپی#مزاياي عمل جراحي اسليو#سندرم دامپینگ
اخبار
.تمامی حقوق این وب سایت متعلق به بیمارستان مادر و کودک می باشد
طراحي و اجرا: واحد فناوري اطلاعات بيمارستان مادر و كودك غدير