عمل جراحی بای پس معده

تعداد بازديد: 8399
بيمارستان مادر و كودك غدير عمل جراحي بای پس معده جراحی کاهش وزن بای‌ پس معده با استفاده از مکانیزم‌های مختلفی به کاهش وزن فرد کمک می‌کند. این روش‌ با ایجاد محدودیت در مصرف کالری و اختلالات سوء جذبی مقدار کالری قابل جذب بدن را محدود می‌کند. در سال 1967، اولین جراحی بای پس معده توسط ایتو و میسون در دانشگاه آیووا انجام شد. سپس این رویکرد در طول سال‌ها به شکل کنونی آن تغییر یافت. این روش تنها با سوء جذب منجر به کاهش وزن فرد نمی‌شود بلکه با تکنیک‌های محدود کننده و ایجاد یک معده قابل استفاده کوچکتر منجر به لاغری فرد خواهد شد. در این روش جراحان قادر به دور زدن بخش کوچکی از روده باریک و قسمت بزرگی از معده هستند.


بای پس معده چیست؟

در عمل بای پس معده (Gastric Bypass) دو هدف مد نظر است، هدف اول اینکه فرد غذای کمتری میل کند و هدف دوم اینکه مواد غذایی خورده شده کمتر جذب بدن وی شود. در این روش دو قسمت از دستگاه گوارش تحت عمل قرار می‌گیرد که شامل کوچک کردن معده و کوتاه کردن روده باریک است. عدم عبور مواد غذایی از قسمت‌های نام‌ برده شده باعث می‌شود تا تحت تأثیر آنزیم‌های ترشحی از این نواحی نیز قرار نگیرد و در نتیجه تجزیه نشده و کمتر جذب شوند. امروزه با کمک روش دیگری از جراحی بای پس معده به نام Roux-en-Y (RYGP)به شکل دیگری مسیر گوارشی و معده را کوتاه می‌کنند. ابتدا با ایجاد کیسه‌ای در ابتدای معده، آن را کوچک نموده و سپس قسمت پایین‌تر روده کوچک را به انتهای کیسه وصل می‌کنند تا مواد غذایی از مسیر جدید عبور کنند. البته قسمت ابتدایی روده کوچک را مجدد به شکل y به ابتدای روده‌ی مسیر جدید متصل می‌کنند تا ترشحات و موکوس این قسمت‌ها نیز وارد مسیر گوارشی شود.


عمل جراحي بای پس معده بای پس معده چیست؟


جراحی بای پس معده چرا انجام می شود؟

عمل بای پس معده برای کمک به کاهش وزن اضافه و کاهش خطرات بالقوه مربوط به چاقی انجام می شود. چاقی دارای خطرات و پیامدهایی است، از جمله:
  1.  بیماری ریفلاکس معده به مری
  2.   بیماری قلبی
  3.   فشار خون بالا
  4.   آپنه خواب (وقفهٔ تنفسی يا Sleep apnea) مزمن
  5.   دیابت نوع 2
  6.   سکته مغزی


عمل بای پس معده برای چه کسانی مناسب است؟

اما عمل بای پس معده برای همه کسانی که اضافه وزن دارند، مناسب نیست. برای اینکه گزینه مناسبی برای جراحی کاهش وزن باشید، لازم است دستورالعمل های پزشکی را دنبال کنید. احتمالا فرایندهای غربالگری گسترده ای انجام خواهد شد تا از واجد شرایط بودن فرد برای عمل بای پس اطمینان حاصل شود. به علاوه فردی که عمل بای پس معده را انجام می دهد باید بتواند تغییرات دائمی در زندگی خود ایجاد کند تا بتواند زندگی سالمتری داشته باشد. به علاوه برنامه های طولانی مدت برای پیگری و کنترل تغذیه فرد، سبک زندگی، رفتارهای او و شرایط جسمی وی لازم خواهد بود.

به طور کل عمل بای پس معده و دیگر جراحی های کاهش وزن اگر شرایط زیر را داشته باشید، می توانند یک گزینه مناسب برای شما باشند:

  1.  BMIبدنتان 40 یا بالاتر باشد (چاقی شدید).
  2.   BMI بدنتان 35 تا 39.9 (چاقی) باشد.
  3.   فرد مشکلات جدی سلامتی از جمله دیابت نوع 2، فشار خون بالا و یا آپنه خواب داشته باشد.


عوارض عمل بای پس معده

بیمارانی که این روش درمانی مناسب آنها می باشد، همواره از عواقب و عوارض این عمل هراس دارند. توصیه ی ما به این دسته از بیماران آن است که بدانند خطرات و عوارض این عمل جراحی بیشتر از دیگر عمل ها نیست؛ چراکه هر کدام از ما در هر لحظه از زندگی مان، ممکن است به دلایلی مجبور به انجام عمل جراحی مختلف مثل: آپاندیسیت، شکستگی ها، سزارین و … شویم، ولی با توجه به اینکه در این روش معده و روده بریده و دوخته خواهد شد یک عارضه اختصاصی این عمل احتمال نشت از محل بخیه هاست که در 1 درصد موارد دیده می‌شود که اگر این عارضه رخ دهد ممکن است مدت بستری بیشتر شده و نیاز به اعمال جراحی تکمیل تر باشد، ولی سایر عوارض مثل بقیه اعمال جراحی است.

مانند هر جراحی دیگری، عمل بای پس معده و دیگر جراحی های کاهش وزن دارای خطرات بلند مدت و کوتاه مدت است. خطرات مربوط به عمل بای پس معده عبارتند از:
  1.  خونریزی بیش از حد
  2.   عفونت
  3.   واکنش معکوس به بیهوشی
  4.   لخته های خون
  5.   مشکلات تنفسی و ریوی
  6.   نشت به سیستم گوارشی
  7.   مرگ (در موارد نادر)
خطرات بلند مدت و پیامدهای مربوط به جراحی کاهش وزن به نوع جراحی بستگی دارد. این خطرات بلند مدت عبارتند از:
  1.  انسداد روده
  2.   سندروم دامپینگ Dumping syndrome که منجر به بروز اسهال، تهوع یا استفراغ می شود
  3.   سنگ صفرا
  4.   فتق
  5.   قند خون پایین
  6.   سوء تغذیه
  7.   سوراخ شدن معده
  8.   زخم معده
  9.   استفراغ
  10.   مرگ (در موارد نادر)


مزایاي عمل بای پس معده

  1.  موثرترین روش جراحی چاقیست.
  2.   برگشت کمتر دیده می‌شود.
  3.   درمان دیابت نوع 2 بوده و در بیش از 70 درصد موارد دیابت درمان می‌شود و یا نیاز به انسولین و دارو کم می‌شود.
  4.   بین سنین 18 تا 70 سالگی قابل انجام است.
  5.   عمل از طریق لاپاروسکوپ انجام می‌شود و برش جراحی ندارد، لذا درد غیرقابل کنترل ندارد.
  6.   به هردلیلی که نیاز باشد سیستم گوارش به حالت اول برگشت کند امکان برگشت به حالت اول وجود دارد.


اقدامات پس از جراحی بای‌ پس معده

زمان بهبودی از عمل جراحی بای‌پس معده به اندازه برش ایجاد شده بستگی دارد. اگر جراحی با لاپاراسکوپی انجام شده باشد، فرد باید برای 2 الی 3 روز در بیمارستان باقی بماند. اگر عمل جراحی با روش باز انجام شده باشد، اقامت در بیمارستان ممکن است بیشتر طول بکشد. درد ناشی از برش در روزهای بعد از عمل جراحی به راحتی با دارو کنترل می‌شود. جراح به احتمال زیاد به ایستادن و راه رفتن در همان روز عمل جراحی حداقل سه بار روزانه توصیه می‌کند. قبل از ترخیص از بیمارستان دستورالعملی برای اقدامات پس از جراحی بای‌پس معده به همراه نسخه دارویی لازم به فرد داده می‌شود تا با دقت بیشتری در دوره نقاهت از خود مراقبت کند.

بعد از عمل بای پس محدودیت های زیادی در مورد خوردنی ها و نوشیدنی ها برای شما وجود خواهد داشت. به علاوه در چند ماه اول چکاپ های پزشکی منظم انجام می شوند. از آنجایی که بدن در 3 تا 6 ماه اول به کاهش وزن سریع واکنش نشان می دهد، ممکن است تغییراتی را در بدن خود مشاهده کنید، از جمله این تغییرات و نشانه ها عبارتند از:
  1.  بدن درد
  2.   احساس خستگی، انگار که دچار آنفولانزا هستید
  3.   احساس سرما
  4.   خشکی پوست
  5.   نازک شدن مو یا ریزش مو
  6.   نوسانات خلقی



بای پس معده#جراحی کاهش وزن#بای پس معده چیست#Gastric Bypass#عمل بای پس معده#عوارض عمل بای پس معده#موثرترین روش جراحی چاقی
اخبار
.تمامی حقوق این وب سایت متعلق به بیمارستان مادر و کودک می باشد
طراحي و اجرا: واحد فناوري اطلاعات بيمارستان مادر و كودك غدير