جراحی برداشتن رحم (هیسترکتومی)

تعداد بازديد: 14906
بيمارستان مادر و كودك غدير جراحي برداشتن رحم (هيستركتومي) به برداشتن رحم طي عمل جراحي هيستركتومي (hysterectomy) گفته مي شود. اين عمل رايج ترين عملي است كه توسط پزشك زنان انجام مي شود. پس از برداشتن رحم زن توانايي باردار شدن را از دست ميدهد.اين عمل علاوه بر سرطان براي ساير اختلالات مثل خونريزي شديد يا غير طبيعي اندومتريوز،رشد غير سرطاني رحم و دهانه رحم و لوله هاي رحمي، مشكلات مربوط به شل شدن عضلات كف لگن،افتادگي رحم و صدمات وارده به آن نيز انجام مي شود. اگر این عمل قبل از شروع یائسگی انجام شود ممکن است یائسگی زودتر رخ دهد و در صورتی که لوله‌های فالوپ یا تخمدان نیز همراه با رحم خارج شوند فرد وارد دوره ي یائسگی می‌شود.


جراحي برداشتن رحم (هيستركتومي)


علل هيستركتومي

بیش از یک پنجم تمام زنان در طول عمر خود عمل هیسترکتومی (hysterectomy) را انجام می دهند و می توان گفت که این عمل بسیار شایع است. هیسترکتومی تقریبا در تمام موارد سرطان رحم و یا سرطان دهانه رحم الزامی است و معمولا در سرطان تخمدان نیز توصیه می شود.

با این حال بیشتر عمل های هیسترکتومی در زنانی انجام می شود که سرطان نداشته اما به علت خونریزی و درد شدید در رحم ترجیح می دهند رحم خود را بردارند و عمل هیسترکتومی را انجام می دهند. این گونه عمل های جراحی برای زنانی مناسب است که تمایلی به بارداری در آینده نداشته باشند.

هیسترکتومی معمولا یکی از گزینه های درمانی در زنان مبتلا به فیبروئید، اندومتریوز، بیماری التهابی لگن و یا دوره های سنگین قاعدگی می باشد. زنانی که به پرولاپس رحم نیز مبتلا هستند، ممکن است پزشک برای ترمیم پرولاپس (بيرون زدگي يا افتادگي رحم)، از هیسترکتومی استفاده کند.

در صورت موارد زير ممكن جراحي هيستركتومي براي شما لازم باشد.
فيبروم هاي رحمي: فيبروم هاي رحمي توده هاي غير سرطاني هستند كه در ديواره ي رحم رشد مي كنند و در صورت ايجاد درد، خونريزي يا ديگر مشكلات، هيستركتومي انجام مي شود.
خونريزي غير معمول:
پرولاپس رحم (بيرون زدگي يا افتادگي رحم):اين مشكل هنگامي رخ مي دهد كه رحم از جاي معمول خود به درون واژن بلغزد. اين مشكل بيشتر در زناني كه زايمان هاي طبيعي متعددي داشته اند، شايع است اما ممكن است پس از يائسگي يا به دليل چاقي رخ دهد.
اندومتريوز: اين مشكل هنگامي رخ مي دهد كه بافت رحم در خارج رحم شروع به رشد كند، اين مشكل مي تواند موجب درد شديد و خونريزي شود.
آدنومیوز: در این شرایط، بافت رحم شروع به رشد درون دیواره رحم می کند. دیواره رحم ضخیم شده و موجب درد و خون ریزی شدید می شود.
وجود بدخيمي در رحم، تخمدان و دهانه ي رحم: در صورت ابتلا به سرطان در یکی از این نواحی، هیسترکتومی می تواند بهترین گزینه برای شما باشد. درمان های دیگر شامل شیمی درمانی و پرتودرمانی هستند.


عمل هيستركتومي به سه طريق انجام مي شود

  1.  از طريق برشي روي شكم
  2.   از طريق واژن
  3.   از طريق لاپراسكوپي(جراحي با حداقل برش)
بهترين روش جراحي از طريق واژن است كه در صورتي كه بيمار شرايط آن را داشته باشد انجام مي شود برداشتن رحم تنها راه حل دائمي درمان فيبروم هاي رحمي است.


شايع ترين عوارض جراحي برداشتن رحم

  1.  آسيب مجاري ادرار ،مثانه يا مقعد در طول جراحي كه ممكن است براي ترميم آن به جراحي اضافي نياز پيدا شود.
  2.   فقدان عملكرد طبيعي تخمدان باعث كاهش سطح استروژن و خشكي واژن مي شود.
  3.   شروع زود رس علائم يائسگي در زمان برداشتن تخمدان.
  4.   تشكيل بافت اسكار و چسبندگي هاي شكمي
نكته : برخلاف تصور عموم مردم برداشتن رحم هيچ تاثيري در كاهش ميل جنسي ندارد.همچنين هيچ ارتباطي بين برداشتن رحم با افزايش فشار خون و ازدياد وزن ندارد


آمادگي هاي لازم قبل از عمل جراحي

  1.  روز قبل از عمل جراحی جهت انجام آزمايشات اوليه ومشاوره بيهوشي و ساير اقدامات مورد نياز به بيمارستان مراجعه نماييد.
  2.   در صورت صلاحديد پزشك مربوطه جوراب واريس تهيه شود.
  3.   از ساعت 12 شب به بعد هيچ چيزي حتي آب ميل نشود.
  4.   تمامي زيورالات خود را بيرون بياوريد.
  5.   روز قبل از عمل حمام رفته و از ناحيه ناف به پايين را كاملا شيو نماييد.
  6.   آرايش و لاك ناخن نداشته باشيد.
  7.   جهت بستري يك همراهي خانم داشته باشيد.
  8.   آخرين آزمايشات و سونوگرافي و مشاوره هاي پزشكي و در صورت جراحي هاي قبلي شرح عمل خود را به همراه داشته باشيد.
  9.   در صورت مصرف داروي خاص،با اجازه پزشك بيهوشي داروهاي خود را تا زمان عمل ادامه داده و به همراه بياوريد .


مراقبت هاي بعد ازجراحي

  1.  در روش باز یعنی لاپاراتومی و در روش بسته محل زخم باید حتما خشک نگهداشته شود تا از رشد میکروبها جلوگیری شود .
  2.   پانسمان روی زخم بعد از ۲۴ تا 48 برداشته می شود و زخم باز و خشک نگه داشته می شود.
  3.   معمولا بخیه ها خودبه خود جذب میشوند و اگر قابل جذب نباشند بعد از یک هفته میتوان انرا کشید ترشحات آبکی و خون آلود در افراد چاق ممکن است از محل زخم وجود داشته باشد که معمولا با رعایت همین نکات بهبود می یابد .
  4.   اگر شکم باز شده باشد تا شش هفته باید از فعالیت سنگین اجتناب شود در موراد لاپاروسکوپی هیچگونه استراحتی معمولا به بیمار داده نمیشود و بعد از چند روزتا یک هفته مي توانند فعاليت هاي معمول خود را از سر گيرند.
  5.   استحمام از روز دوم بعد از عمل و بلافاصله بعد از برداشتن پانسمان بصورت روزانه انجام می گیرد و بهتر است بعد از حمام محل زخم با جريان هواي ملايم سشوار کاملا خشک شود.
  6.   داروهای مسکن ( بیشتر ژلوفن و مفنامیک اسید) شیاف مقعدی دیکلوفناک و همچنین داروهای لازم جهت بهبود نفخ و یبوست بیمار طبق نظر پزشك تجویز می گردد.
  7.   تا چهار تا شش هفته بعد از عمل باید از مقاربت جنسی اجتناب گردد.
  8.   در صورت برداشته شدن هر دو تخمدان بلافاصله چندروز بعد از عمل علائم یائسگی مانند گرگرفتگی و تعریق و.. مشاهده میشود که معمولا پیاده روی و مصرف کلسیم برای جلوگیری از پوکی استخوان توصیه می شود.
  9.   جواب پاتولوژی حتما باید به پزشک معالج نشان داده شود تا از عدم وجود بیماری بدخیم و ... اطمینان حاصل گردد.
  10.   خارج نمودن رحم اصولا نباید تاثیری در کیفیت زندگی و فعالیت جنسی زنان داشته باشد و در صورت هرگونه نگرانی و یا مشکلی حتما باید با پزشک معالج خود مشورت نماید .
  11.   بعد از عمل در صورت وجود هر کدام از علائم زير باید به پزشک خود اطلاع دهید: تب - درد شکم - عدم دفع گاز و مدفوع - تهوع و استفراغ طول کشیده - خونریزی واژینال - طپش قلب و افت شدید فشار خون - اسهال
  12.   ترشحات بدبو از محل زخم یا واژن - بیرون زدگی توده (فتق) از محل عمل - درد پهلو ها - وجود خون در ادرار - کاهش حجم ادرار وهرگونه درد شکم
  13.   به طور مرتب راه بروید.
  14.   به مدت 3 هفته رانندگی نکنید.
  15.   اشیا سنگین را بلند نكنيد.
  16.   از کارهای سنگین منزل و ورزش هایی چون وزنه زدن، دو و پیاده روی سنگین که سبب تنفس سخت میشود بپرهیزید .
  17.   هنگام سرفه یا عطسه محل برش جراحی شكمي را با قرار دادن یک بالش بر روی آن حمایت نمایید.
  18.   سعی کنید غذاهای سبک در حجم کم مصرف کنید.
  19.   آب به میزان فراوان مصرف کنید. حداقل 8 لیوان در روز تا از یبوست جلوگیری نماید.
  20.   برای جلوگیری از یبوست از روغن زیتون، آلو و انجیر خشک خیس کرده استفاده کنید.
منبع: کتاب زنان ويليامز



هيستركتومي#برداشتن رحم#سرطان رحم#سرطان دهانه رحم#سرطان تخمدان#قاعدگی دردناک#خونريزي شديد#پریود دردناک#اندومتريوز#آدنومیوز#فیبروئید#پرولاپس#بدخيمي در رحم#hysterectomy#پرولاپس رحم#افتادگي رحم#بيرون زدگي رحم

 

اخبار
.تمامی حقوق این وب سایت متعلق به بیمارستان مادر و کودک می باشد
طراحي و اجرا: واحد فناوري اطلاعات بيمارستان مادر و كودك غدير